Centre de Documentation Campus Montignies
Horaires :
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Attention, votre centre de documentation sera fermé du 27/04 au 12/05 inclus.
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Attention, votre centre de documentation sera fermé du 27/04 au 12/05 inclus.
Bienvenue sur le catalogue du centre de documentation du campus de Montignies.
Résultat de la recherche
13 résultat(s) recherche sur le mot-clé 'fonction exécutive'
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche Générer le flux rss de la recherche
Partager le résultat de cette recherche Faire une suggestion
Development of Internet-Based Tasks for the Executive Function Performance Test. / Debbie Rand in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 72/2 (March/April 2018)
[article]
Titre : Development of Internet-Based Tasks for the Executive Function Performance Test. Type de document : texte imprimé Auteurs : Debbie Rand, Auteur ; Keren Lee Ben-Haim, Auteur ; Rachel Malka, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : pp.1-7 Langues : Américain (ame) Mots-clés : Fonction exécutive Trouble déficitaire de l'attention avec hyperactivité Accident vasculaire cérébral Étude comparative Activités de la vie quotidienne Facteurs de l'âge Résumé : OBJECTIVE. The Executive Function Performance Test (EFPT) is a reliable and valid performance-based tool to assess executive functions (EFs). This study's objective was to develop and verify two Internet-based tasks for the EFPT. METHOD. A cross-sectional study assessed the alternate-form reliability of the Internet-based bill-paying and telephone-use tasks in healthy adults and people with subacute stroke (Study 1). It also sought to establish the tasks' criterion reliability for assessing EF deficits by correlating performance with that on the Trail Making Test in five groups: healthy young adults, healthy older adults, people with subacute stroke, people with chronic stroke, and young adults with attention deficit hyperactivity disorder (Study 2). RESULTS. The alternative-form reliability and initial construct validity for the Internet-based bill-paying task were verified. Criterion validity was established for both tasks. CONCLUSION. The Internet-based tasks are comparable to the original EFPT tasks and can be used for assessment of EF deficits. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=60745
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/2 (March/April 2018) . - pp.1-7[article] Development of Internet-Based Tasks for the Executive Function Performance Test. [texte imprimé] / Debbie Rand, Auteur ; Keren Lee Ben-Haim, Auteur ; Rachel Malka, Auteur . - 2018 . - pp.1-7.
Langues : Américain (ame)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/2 (March/April 2018) . - pp.1-7
Mots-clés : Fonction exécutive Trouble déficitaire de l'attention avec hyperactivité Accident vasculaire cérébral Étude comparative Activités de la vie quotidienne Facteurs de l'âge Résumé : OBJECTIVE. The Executive Function Performance Test (EFPT) is a reliable and valid performance-based tool to assess executive functions (EFs). This study's objective was to develop and verify two Internet-based tasks for the EFPT. METHOD. A cross-sectional study assessed the alternate-form reliability of the Internet-based bill-paying and telephone-use tasks in healthy adults and people with subacute stroke (Study 1). It also sought to establish the tasks' criterion reliability for assessing EF deficits by correlating performance with that on the Trail Making Test in five groups: healthy young adults, healthy older adults, people with subacute stroke, people with chronic stroke, and young adults with attention deficit hyperactivity disorder (Study 2). RESULTS. The alternative-form reliability and initial construct validity for the Internet-based bill-paying task were verified. Criterion validity was established for both tasks. CONCLUSION. The Internet-based tasks are comparable to the original EFPT tasks and can be used for assessment of EF deficits. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=60745 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtExecutive function after severe childhood traumatic brain injury – Age-at-injury vulnerability periods: The TGE prospective longitudinal study / Agata Krasny-Pacini in Annals of physical and rehabilitation medicine, Vol. 60, n° 2 (April 2017)
[article]
Titre : Executive function after severe childhood traumatic brain injury – Age-at-injury vulnerability periods: The TGE prospective longitudinal study Type de document : texte imprimé Auteurs : Agata Krasny-Pacini, Auteur ; Sabine Lancien, Auteur ; Mathilde Chevignard, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 74-82 Langues : Anglais (eng) Français (fre) Mots-clés : Traumatisme crânien Enfant Échantillon représentatif Étude prospective Fonction exécutive Traumatic brain injury,Executive functions,Child,Cohort,Longitudinal prospective study,Outcome,Vulnerability periods,Follow-up Résumé : Background: Executive function (EF) impairment is a major predictor of overall outcome after traumatic brain injury (TBI). TBI severity is a factor of poor outcome, but most studies include a majority of children with mild and moderate TBI. The aims of this study were to estimate EF impairment after severe childhood TBI and to explore factors predicting EF outcome. The secondary aim was to compare recovery trajectories by age-at-injury groups.
Methods: This was a prospective longitudinal study of children with severe TBI who were tested for EFs by performance-based tests and questionnaires at 3, 12 and 24 months.
Results: Children with TBI (n =65) showed significant impairment in working memory, inhibition, attention and global EF, with little or no recovery at 24 months. For flexibility and performance-based EF score, children were impaired at 3 months only and showed normal scores by 12 months. No impairment was found in planning. At 3 and 24 months, Glasgow Coma Scale score and parental education predicted global EF. Coma length was not a significant predictor of outcome. Age at injury predicted progress in EF, but the relationship was not linear; children 10–12 years old at injury showed better outcome than older and younger children.
Conclusions: EFs are impaired after severe TBI in childhood. The relationship between age at injury and outcome is not linear. Relying on only performance-based EF tests can underestimate EF impairment.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=51673
in Annals of physical and rehabilitation medicine > Vol. 60, n° 2 (April 2017) . - p. 74-82[article] Executive function after severe childhood traumatic brain injury – Age-at-injury vulnerability periods: The TGE prospective longitudinal study [texte imprimé] / Agata Krasny-Pacini, Auteur ; Sabine Lancien, Auteur ; Mathilde Chevignard, Auteur . - 2017 . - p. 74-82.
Langues : Anglais (eng) Français (fre)
in Annals of physical and rehabilitation medicine > Vol. 60, n° 2 (April 2017) . - p. 74-82
Mots-clés : Traumatisme crânien Enfant Échantillon représentatif Étude prospective Fonction exécutive Traumatic brain injury,Executive functions,Child,Cohort,Longitudinal prospective study,Outcome,Vulnerability periods,Follow-up Résumé : Background: Executive function (EF) impairment is a major predictor of overall outcome after traumatic brain injury (TBI). TBI severity is a factor of poor outcome, but most studies include a majority of children with mild and moderate TBI. The aims of this study were to estimate EF impairment after severe childhood TBI and to explore factors predicting EF outcome. The secondary aim was to compare recovery trajectories by age-at-injury groups.
Methods: This was a prospective longitudinal study of children with severe TBI who were tested for EFs by performance-based tests and questionnaires at 3, 12 and 24 months.
Results: Children with TBI (n =65) showed significant impairment in working memory, inhibition, attention and global EF, with little or no recovery at 24 months. For flexibility and performance-based EF score, children were impaired at 3 months only and showed normal scores by 12 months. No impairment was found in planning. At 3 and 24 months, Glasgow Coma Scale score and parental education predicted global EF. Coma length was not a significant predictor of outcome. Age at injury predicted progress in EF, but the relationship was not linear; children 10–12 years old at injury showed better outcome than older and younger children.
Conclusions: EFs are impaired after severe TBI in childhood. The relationship between age at injury and outcome is not linear. Relying on only performance-based EF tests can underestimate EF impairment.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=51673 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtImpact of the Cognitive-Functional (Cog-Fun) Intervention on Executive Functions and Participation Among Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Randomized Controlled Trial. / Jer Hahn-Markowitz in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 71/5 (2017)
[article]
Titre : Impact of the Cognitive-Functional (Cog-Fun) Intervention on Executive Functions and Participation Among Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Randomized Controlled Trial. Type de document : texte imprimé Auteurs : Jer Hahn-Markowitz, Auteur ; Itai Berger, Auteur ; Iris MANOR, Auteur ; et al., Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p.1-9 Langues : Américain (ame) Mots-clés : Trouble déficitaire de l'attention avec hyperactivité kinésithérapie pédiatrie Fonction exécutive Échelle d'évaluation du comportement Activités de loisirs Résumé : OBJECTIVE. We examined the effect of the Cognitive-Functional (Cog-Fun) occupational therapy intervention on executive functions and participation among children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). METHOD. We used a randomized, controlled study with a crossover design. One hundred and seven children age 7-10 yr diagnosed with ADHD were allocated to treatment or wait-list control group. The control group received treatment after a 3-mo wait. Outcome measures included the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) and the Canadian Occupational Performance Measure (COPM). RESULTS. Significant improvements were found on both the BRIEF and COPM after intervention with large treatment effects. Before crossover, significant Time · Group interactions were found on the BRIEF. CONCLUSION. This study supports the effectiveness of the Cog-Fun intervention in improving executive functions and participation among children with ADHD. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=56162
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 71/5 (2017) . - p.1-9[article] Impact of the Cognitive-Functional (Cog-Fun) Intervention on Executive Functions and Participation Among Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Randomized Controlled Trial. [texte imprimé] / Jer Hahn-Markowitz, Auteur ; Itai Berger, Auteur ; Iris MANOR, Auteur ; et al., Auteur . - 2017 . - p.1-9.
Langues : Américain (ame)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 71/5 (2017) . - p.1-9
Mots-clés : Trouble déficitaire de l'attention avec hyperactivité kinésithérapie pédiatrie Fonction exécutive Échelle d'évaluation du comportement Activités de loisirs Résumé : OBJECTIVE. We examined the effect of the Cognitive-Functional (Cog-Fun) occupational therapy intervention on executive functions and participation among children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). METHOD. We used a randomized, controlled study with a crossover design. One hundred and seven children age 7-10 yr diagnosed with ADHD were allocated to treatment or wait-list control group. The control group received treatment after a 3-mo wait. Outcome measures included the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) and the Canadian Occupational Performance Measure (COPM). RESULTS. Significant improvements were found on both the BRIEF and COPM after intervention with large treatment effects. Before crossover, significant Time · Group interactions were found on the BRIEF. CONCLUSION. This study supports the effectiveness of the Cog-Fun intervention in improving executive functions and participation among children with ADHD. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=56162 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtPerformance-based measure of executive function: comparison of community and at-risk youth / Joan P. Toglia in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 67/5 (septembre-octobre 2013)
[article]
Titre : Performance-based measure of executive function: comparison of community and at-risk youth Type de document : texte imprimé Auteurs : Joan P. Toglia ; Christine L. Berg Année de publication : 2013 Article en page(s) : p.515-523 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Activités vie quotidienne Adolescent Comportement Fonction exécutive Gestion risque Performance Métier Résumé : OBJECTIVE:
We compared abilities and strategy use of at-risk youth aged 16-21 yr with those of a community sample of high school students using a performance measure of executive function, the Weekly Calendar Planning Activity (WCPA).
METHOD:
We recruited students from an alternative school for at-risk youth (n = 113) and from community high schools in the same region (n = 49). We collected demographic information from and administered the WCPA to both groups.
RESULTS:
The at-risk group made more errors, used fewer strategies, and broke more rules than the community group; however, the groups were similar in average time for planning and task completion. Moderate relationships were found between WCPA and academic performance in the at-risk group.
CONCLUSION:
Comparison of at-risk and community youth provides support for discriminant validity of the WCPA and indicates that the WCPA is useful in identifying adolescents who are at risk for occupational performance deficits.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=14183
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 67/5 (septembre-octobre 2013) . - p.515-523[article] Performance-based measure of executive function: comparison of community and at-risk youth [texte imprimé] / Joan P. Toglia ; Christine L. Berg . - 2013 . - p.515-523.
Langues : Anglais (eng)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 67/5 (septembre-octobre 2013) . - p.515-523
Mots-clés : Activités vie quotidienne Adolescent Comportement Fonction exécutive Gestion risque Performance Métier Résumé : OBJECTIVE:
We compared abilities and strategy use of at-risk youth aged 16-21 yr with those of a community sample of high school students using a performance measure of executive function, the Weekly Calendar Planning Activity (WCPA).
METHOD:
We recruited students from an alternative school for at-risk youth (n = 113) and from community high schools in the same region (n = 49). We collected demographic information from and administered the WCPA to both groups.
RESULTS:
The at-risk group made more errors, used fewer strategies, and broke more rules than the community group; however, the groups were similar in average time for planning and task completion. Moderate relationships were found between WCPA and academic performance in the at-risk group.
CONCLUSION:
Comparison of at-risk and community youth provides support for discriminant validity of the WCPA and indicates that the WCPA is useful in identifying adolescents who are at risk for occupational performance deficits.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=14183 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Réserve Consultable sur demande auprès des documentalistes
Exclu du prêtValidation d’une version française de l’« Executive Function Performance Test » auprès d'aînés avec et sans déficits cognitifs / Laurie QUENNEVILLE-COURTEAU in Revue Francophone de Recherche en Ergothérapie [périodique éléctronique], vol. 2, N°2 (2016)
[article]
Titre : Validation d’une version française de l’« Executive Function Performance Test » auprès d'aînés avec et sans déficits cognitifs Type de document : document électronique Auteurs : Laurie QUENNEVILLE-COURTEAU ; Dany FOUCAULT-PICHE ; Camylia ROUILLARD ; et al. Année de publication : 2016 Article en page(s) : 16 p. Langues : Français (fre) Mots-clés : Ergothérapie Evaluation Outil Personne âgée Trouble apprentissage Fonction exécutive Résumé : Introduction. Actuellement, aucun outil valide d’évaluation des fonctions exécutives à partir de tâches quotidiennes n’est disponible en français. En anglais, l’Executive Function Performance Test (EFPT) a été développé à cette fin.
Objectif. Valider le test Performance Occupationnelle liée aux Fonctions Exécutives (POFE), une traduction de l’EFPT. Plus précisément, l’étude visait à: (1) explorer la fidélité inter-juges du POFE, (2) vérifier sa validité de construit convergente en corrélant les résultats à des instruments mesurant des concepts apparentés, et (3) examiner sa validité de construit discriminante en comparant les résultats obtenus chez les participants avec atteintes cognitives à ceux obtenus chez des personnes sans atteintes à ce niveau (participants sains).
Méthodes. Vingt-trois aînés québécois ayant des atteintes cognitives ont été évalués avec le POFE par deux évaluateurs indépendants. Les résultats ont été comparés à ceux d’outils mesurant des concepts apparentés et à ceux d’aînés sans atteintes cognitives (n=21). De plus, les participants ont été évalués avec le Système de mesure de l’autonomie fonctionnelle (SMAF) et le Stroop Color and Word Test (vitesse et nombre d’erreurs).
Résultats. La fidélité inter-juges du POFE (CCI=0,98) est élevée. Le POFE est associé à la catégorie fonctions mentales du SMAF (r=0,48; p=0,02) et à la vitesse au Stroop Color and Word Test (r=0,55; p=0,01). Les scores des tâches sont significativement différents entre les groupes avec et sans atteintes cognitives (p<0,01).
Conclusion. L’étude permet de rendre disponible aux ergothérapeutes francophones un outil d’évaluation valide des fonctions exécutives pour des aînées ayant des troubles cognitifs.En ligne : https://rfre.org/index.php/RFRE/article/view/48/59 Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=100666
in Revue Francophone de Recherche en Ergothérapie [périodique éléctronique] > vol. 2, N°2 (2016) . - 16 p.[article] Validation d’une version française de l’« Executive Function Performance Test » auprès d'aînés avec et sans déficits cognitifs [document électronique] / Laurie QUENNEVILLE-COURTEAU ; Dany FOUCAULT-PICHE ; Camylia ROUILLARD ; et al. . - 2016 . - 16 p.
Langues : Français (fre)
in Revue Francophone de Recherche en Ergothérapie [périodique éléctronique] > vol. 2, N°2 (2016) . - 16 p.
Mots-clés : Ergothérapie Evaluation Outil Personne âgée Trouble apprentissage Fonction exécutive Résumé : Introduction. Actuellement, aucun outil valide d’évaluation des fonctions exécutives à partir de tâches quotidiennes n’est disponible en français. En anglais, l’Executive Function Performance Test (EFPT) a été développé à cette fin.
Objectif. Valider le test Performance Occupationnelle liée aux Fonctions Exécutives (POFE), une traduction de l’EFPT. Plus précisément, l’étude visait à: (1) explorer la fidélité inter-juges du POFE, (2) vérifier sa validité de construit convergente en corrélant les résultats à des instruments mesurant des concepts apparentés, et (3) examiner sa validité de construit discriminante en comparant les résultats obtenus chez les participants avec atteintes cognitives à ceux obtenus chez des personnes sans atteintes à ce niveau (participants sains).
Méthodes. Vingt-trois aînés québécois ayant des atteintes cognitives ont été évalués avec le POFE par deux évaluateurs indépendants. Les résultats ont été comparés à ceux d’outils mesurant des concepts apparentés et à ceux d’aînés sans atteintes cognitives (n=21). De plus, les participants ont été évalués avec le Système de mesure de l’autonomie fonctionnelle (SMAF) et le Stroop Color and Word Test (vitesse et nombre d’erreurs).
Résultats. La fidélité inter-juges du POFE (CCI=0,98) est élevée. Le POFE est associé à la catégorie fonctions mentales du SMAF (r=0,48; p=0,02) et à la vitesse au Stroop Color and Word Test (r=0,55; p=0,01). Les scores des tâches sont significativement différents entre les groupes avec et sans atteintes cognitives (p<0,01).
Conclusion. L’étude permet de rendre disponible aux ergothérapeutes francophones un outil d’évaluation valide des fonctions exécutives pour des aînées ayant des troubles cognitifs.En ligne : https://rfre.org/index.php/RFRE/article/view/48/59 Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=100666 Exemplaires
Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Weekly Calendar Planning Activity (WCPA) / Nikki WILLIAMSON WEINER in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 66/6 (novembre-décembre 2012)
PermalinkEffectiveness of Cognitive-Functional (Cog-Fun) occupational therapy intervention for young children with attention deficit hyperactivity disorder / Adina Maeir in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 68/3 (mai-juin 2014)
PermalinkEffectiveness of Interventions to Address Cognitive Impairments and Improve Occupational Performance After Traumatic Brain Injury / Mary V. RADOMSKI in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 70/3 (mai - juin 2016)
PermalinkEffectiveness of occupational goal intervention for clients with schizophrenia / Noomi KATZ in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 65/3 (mai-juin 2011)
PermalinkSuccess in Adults With Probable Developmental Coordination Disorder Using Structural Equation Modeling. / Miri Tal Saban in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 72/2 (March/April 2018)
Permalink