Centre de Documentation Campus Montignies
Horaires :
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Attention, votre centre de documentation sera fermé du 27/04 au 12/05 inclus.
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Attention, votre centre de documentation sera fermé du 27/04 au 12/05 inclus.
Bienvenue sur le catalogue du centre de documentation du campus de Montignies.
Résultat de la recherche
5 résultat(s) recherche sur le mot-clé 'Trouble écriture'
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche Générer le flux rss de la recherche
Partager le résultat de cette recherche Faire une suggestion
Réétalonnage et étalonnage du bilan des « Lenteurs de l’écriture» (1981) visant à évaluer la vitesse d’écriture d’élèves valides de différents niveaux scolaires / Aude ALEXANDRE in Ergothérapies, 27 (septembre 2007)
[article]
Titre : Réétalonnage et étalonnage du bilan des « Lenteurs de l’écriture» (1981) visant à évaluer la vitesse d’écriture d’élèves valides de différents niveaux scolaires Type de document : texte imprimé Auteurs : Aude ALEXANDRE, Auteur Année de publication : 2007 Article en page(s) : p. 13-22 Langues : Français (fre) Mots-clés : Ecriture Ergothérapie Intégration scolaire Trouble écriture Résumé : En Service de Soins et d'Éducation Spécialisés à Domicile, les ergothérapeutes sont souvent amenés à recevoir des enfants scolarisés qui présentent des difficultés graphiques. Ils peuvent alors pratiquer des évaluations et proposer, si besoin, un moyen d'écriture fonctionnel pour la scolarité. Il est difficile de répertorier toutes les évaluations possibles car elles diffèrent selon le profil des enfants et sont réajustées en fonction de nos observations lors de la passation.
En 1981, la revue Motricité cérébrale a publié l’article « Les lenteurs de l’écriture ». Ses auteurs ont créé trois épreuves permettant une évaluation de la : Vitesse d'écriture en fonction du niveau scolaire (du CE1 au CM2).
Elles sont étalonnées auprès d'une population ordinaire, ce qui permet d'objectiver un éventuel retard et d'orienter vers une stratégie adaptée d'écriture manuscrite les enfants infirmes Moteurs Cérébraux (I.M.C.).
Vingt-cinq ans après, ces vitesses d'écriture de référence, éléments de nos évaluations, sont-elles encore les mêmes ou ont-elles évolué ? Sont-elles encore adaptées aux enfants de notre époque ?
Afin de répondre à ces interrogations, un travail de réétalonnage a été mené en primaire. Il a permis de constater qu'à partir de la classe du CM1, une diminution de la vitesse pouvait être observée en comparaison avec celle attendue pour une population dite « de référence » en 1981. Afin de compléter cet outil, nous avons poursuivi l'évaluation des vitesses d'écriture en classes de 6e, 4e et 2nd . Ce nouvel étalonnage va pouvoir répondre au manque d'outils d'évaluation de vitesse d'écriture, manque auquel nous sommes confrontées quand des adolescents nous sont adressés.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=13834
in Ergothérapies > 27 (septembre 2007) . - p. 13-22[article] Réétalonnage et étalonnage du bilan des « Lenteurs de l’écriture» (1981) visant à évaluer la vitesse d’écriture d’élèves valides de différents niveaux scolaires [texte imprimé] / Aude ALEXANDRE, Auteur . - 2007 . - p. 13-22.
Langues : Français (fre)
in Ergothérapies > 27 (septembre 2007) . - p. 13-22
Mots-clés : Ecriture Ergothérapie Intégration scolaire Trouble écriture Résumé : En Service de Soins et d'Éducation Spécialisés à Domicile, les ergothérapeutes sont souvent amenés à recevoir des enfants scolarisés qui présentent des difficultés graphiques. Ils peuvent alors pratiquer des évaluations et proposer, si besoin, un moyen d'écriture fonctionnel pour la scolarité. Il est difficile de répertorier toutes les évaluations possibles car elles diffèrent selon le profil des enfants et sont réajustées en fonction de nos observations lors de la passation.
En 1981, la revue Motricité cérébrale a publié l’article « Les lenteurs de l’écriture ». Ses auteurs ont créé trois épreuves permettant une évaluation de la : Vitesse d'écriture en fonction du niveau scolaire (du CE1 au CM2).
Elles sont étalonnées auprès d'une population ordinaire, ce qui permet d'objectiver un éventuel retard et d'orienter vers une stratégie adaptée d'écriture manuscrite les enfants infirmes Moteurs Cérébraux (I.M.C.).
Vingt-cinq ans après, ces vitesses d'écriture de référence, éléments de nos évaluations, sont-elles encore les mêmes ou ont-elles évolué ? Sont-elles encore adaptées aux enfants de notre époque ?
Afin de répondre à ces interrogations, un travail de réétalonnage a été mené en primaire. Il a permis de constater qu'à partir de la classe du CM1, une diminution de la vitesse pouvait être observée en comparaison avec celle attendue pour une population dite « de référence » en 1981. Afin de compléter cet outil, nous avons poursuivi l'évaluation des vitesses d'écriture en classes de 6e, 4e et 2nd . Ce nouvel étalonnage va pouvoir répondre au manque d'outils d'évaluation de vitesse d'écriture, manque auquel nous sommes confrontées quand des adolescents nous sont adressés.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=13834 Exemplaires (2)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Réserve Consultable sur demande auprès des documentalistes
Exclu du prêtRevue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Réserve Consultable sur demande auprès des documentalistes
Exclu du prêtDrawing Proficiency Screening Questionnaire (DPSQ) / Lisa T. SHOOMAN in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 68/6 (novembre/décembre 2014)
[article]
Titre : Drawing Proficiency Screening Questionnaire (DPSQ) : Development, Reliability, and Validity Type de document : texte imprimé Auteurs : Lisa T. SHOOMAN ; Sara Rosenblum Année de publication : 2014 Article en page(s) : p. 710 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Enfant 2 5 ans Dessin Psychomotricité Test dépistage Ergothérapie Trouble vision Trouble écriture Résumé : OBJECTIVE. We describe the development and preliminary psychometric examination of the DPSQ for identifying drawing difficulties in preschool children.
METHOD. Teachers completed the DPSQ for 78 children ages 3–6 yr from 4 preschools. Children drew age-appropriate geometric forms of the Visual–Motor Integration (VMI) test on a digitizing tablet. We examined psychometric properties of the DPSQ and analyzed group membership.
RESULTS. Internal consistency was high (α = .82). Significant correlations were found between DPSQ and VMI scores indicating in-air time (r = .37, p = .002) and pressure on the writing tool (r = .32, p = .007). The typical and at-risk groups differed significantly in VMI and DPSQ scores, t(76) = 5.6, p = .001. The DPSQ mean score differentiated between 76% of children with and without visual–motor deficits.
CONCLUSION. The DPSQ is a useful tool for teachers and occupational therapy practitioners for indicating visual–motor deficits and potential handwriting problems.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=34401
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 68/6 (novembre/décembre 2014) . - p. 710[article] Drawing Proficiency Screening Questionnaire (DPSQ) : Development, Reliability, and Validity [texte imprimé] / Lisa T. SHOOMAN ; Sara Rosenblum . - 2014 . - p. 710.
Langues : Anglais (eng)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 68/6 (novembre/décembre 2014) . - p. 710
Mots-clés : Enfant 2 5 ans Dessin Psychomotricité Test dépistage Ergothérapie Trouble vision Trouble écriture Résumé : OBJECTIVE. We describe the development and preliminary psychometric examination of the DPSQ for identifying drawing difficulties in preschool children.
METHOD. Teachers completed the DPSQ for 78 children ages 3–6 yr from 4 preschools. Children drew age-appropriate geometric forms of the Visual–Motor Integration (VMI) test on a digitizing tablet. We examined psychometric properties of the DPSQ and analyzed group membership.
RESULTS. Internal consistency was high (α = .82). Significant correlations were found between DPSQ and VMI scores indicating in-air time (r = .37, p = .002) and pressure on the writing tool (r = .32, p = .007). The typical and at-risk groups differed significantly in VMI and DPSQ scores, t(76) = 5.6, p = .001. The DPSQ mean score differentiated between 76% of children with and without visual–motor deficits.
CONCLUSION. The DPSQ is a useful tool for teachers and occupational therapy practitioners for indicating visual–motor deficits and potential handwriting problems.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=34401 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtEffect of a coteaching handwriting program for first graders: one-group pretest-posttest design / Jane Case-Smith in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 66/4 (juillet-aout 2012)
[article]
Titre : Effect of a coteaching handwriting program for first graders: one-group pretest-posttest design Type de document : texte imprimé Auteurs : Jane Case-Smith ; Terri HOLLAND ; Susan WHITE ; Alison E. Lane Année de publication : 2012 Article en page(s) : p. 396-405 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Trouble écriture Communication écrite Ergothérapie Résumé : We examined the effects of a cotaught handwriting and writing program on first-grade students grouped by low, average, and high baseline legibility. The program’s aim was to increase legibility, handwriting speed, writing fluency, and written expression in students with diverse learning needs. Thirty-six first-grade students in two classrooms participated in a 12-wk handwriting and writing program cotaught by teachers and an occupational therapist. Students were assessed at pretest, posttest, and 6-mo follow-up using the Evaluation Tool of Children’s Handwriting–Manuscript (ETCH–M) and the Woodcock–Johnson Writing Fluency and Writing Samples tests. Students made large gains in ETCH–M legibility (η2 = .74), speed (η2s = .52–.65), Writing Fluency (η2 = .58), and Writing Samples (η2 = .59). Students with initially low legibility improved most in legibility; progress on the other tests was similar across low-, average-, and high-performing groups. This program appeared to benefit first-grade students with diverse learning needs and to increase handwriting legibility and speed and writing fluency. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=14051
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 66/4 (juillet-aout 2012) . - p. 396-405[article] Effect of a coteaching handwriting program for first graders: one-group pretest-posttest design [texte imprimé] / Jane Case-Smith ; Terri HOLLAND ; Susan WHITE ; Alison E. Lane . - 2012 . - p. 396-405.
Langues : Anglais (eng)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 66/4 (juillet-aout 2012) . - p. 396-405
Mots-clés : Trouble écriture Communication écrite Ergothérapie Résumé : We examined the effects of a cotaught handwriting and writing program on first-grade students grouped by low, average, and high baseline legibility. The program’s aim was to increase legibility, handwriting speed, writing fluency, and written expression in students with diverse learning needs. Thirty-six first-grade students in two classrooms participated in a 12-wk handwriting and writing program cotaught by teachers and an occupational therapist. Students were assessed at pretest, posttest, and 6-mo follow-up using the Evaluation Tool of Children’s Handwriting–Manuscript (ETCH–M) and the Woodcock–Johnson Writing Fluency and Writing Samples tests. Students made large gains in ETCH–M legibility (η2 = .74), speed (η2s = .52–.65), Writing Fluency (η2 = .58), and Writing Samples (η2 = .59). Students with initially low legibility improved most in legibility; progress on the other tests was similar across low-, average-, and high-performing groups. This program appeared to benefit first-grade students with diverse learning needs and to increase handwriting legibility and speed and writing fluency. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=14051 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Réserve Consultable sur demande auprès des documentalistes
Exclu du prêtEffect of Robotic-Assisted Three-Dimensional Repetitive Motion to Improve Hand Motor Function and Control in Children With Handwriting Deficits: A Nonrandomized Phase 2 Device Trial / Susan E. PALSBO in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 66/6 (novembre-décembre 2012)
[article]
Titre : Effect of Robotic-Assisted Three-Dimensional Repetitive Motion to Improve Hand Motor Function and Control in Children With Handwriting Deficits: A Nonrandomized Phase 2 Device Trial Type de document : texte imprimé Auteurs : Susan E. PALSBO ; Pamela HOOK-SZIVEK Année de publication : 2012 Article en page(s) : p. 682-690 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Robotique Infirmité motrice cérébrale Enfant Trouble apprentissage Trouble écriture Résumé : OBJECTIVE. We explored the efficacy of robotic technology in improving handwriting in children with impaired motor skills.
METHOD. Eighteen participants had impairments arising from cerebral palsy (CP), autism spectrum disorder (ASD), attention deficit disorder (ADD), attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), or other disorders. The intervention was robotic-guided three-dimensional repetitive motion in 15–20 daily sessions of 25–30 min each over 4–8 wk.
RESULTS. Fine motor control improved for the children with learning disabilities and those ages 9 or older but not for those with CP or under age 9. All children with ASD or ADHD referred for slow writing speed were able to increase speed while maintaining legibility.
CONCLUSION. Three-dimensional, robot-assisted, repetitive motion training improved handwriting fluidity in children with mild to moderate fine motor deficits associated with ASD or ADHD within 10 hr of training. This dosage may not be sufficient for children with CP.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=14062
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 66/6 (novembre-décembre 2012) . - p. 682-690[article] Effect of Robotic-Assisted Three-Dimensional Repetitive Motion to Improve Hand Motor Function and Control in Children With Handwriting Deficits: A Nonrandomized Phase 2 Device Trial [texte imprimé] / Susan E. PALSBO ; Pamela HOOK-SZIVEK . - 2012 . - p. 682-690.
Langues : Anglais (eng)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 66/6 (novembre-décembre 2012) . - p. 682-690
Mots-clés : Robotique Infirmité motrice cérébrale Enfant Trouble apprentissage Trouble écriture Résumé : OBJECTIVE. We explored the efficacy of robotic technology in improving handwriting in children with impaired motor skills.
METHOD. Eighteen participants had impairments arising from cerebral palsy (CP), autism spectrum disorder (ASD), attention deficit disorder (ADD), attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), or other disorders. The intervention was robotic-guided three-dimensional repetitive motion in 15–20 daily sessions of 25–30 min each over 4–8 wk.
RESULTS. Fine motor control improved for the children with learning disabilities and those ages 9 or older but not for those with CP or under age 9. All children with ASD or ADHD referred for slow writing speed were able to increase speed while maintaining legibility.
CONCLUSION. Three-dimensional, robot-assisted, repetitive motion training improved handwriting fluidity in children with mild to moderate fine motor deficits associated with ASD or ADHD within 10 hr of training. This dosage may not be sufficient for children with CP.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=14062 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Réserve Consultable sur demande auprès des documentalistes
Exclu du prêtValidating the Use of the Evaluation Tool of Children's Handwriting-Manuscript to Identify Handwriting Difficulties and Detect Change in School-Age Children / Marie BROSSARD-RACINE in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 66/4 (juillet-aout 2012)
[article]
Titre : Validating the Use of the Evaluation Tool of Children's Handwriting-Manuscript to Identify Handwriting Difficulties and Detect Change in School-Age Children Type de document : texte imprimé Auteurs : Marie BROSSARD-RACINE ; Barbara Mazer ; Annette MAJNEMER ; Marilyse JULIEN Année de publication : 2012 Article en page(s) : p.414-421 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Trouble écriture Enfant Résumé : In this study we sought to validate the discriminant ability of the Evaluation Tool of Children's Handwriting-Manuscript in identifying children in Grades 2-3 with handwriting difficulties and to determine the percentage of change in handwriting scores that is consistently detected by occupational therapists. Thirty-four therapists judged and compared 35 pairs of handwriting samples. Receiver operating characteristic (ROC) analyses were performed to determine (1) the optimal cutoff values for word and letter legibility scores that identify children with handwriting difficulties who should be seen in rehabilitation and (2) the minimal clinically important difference (MCID) in handwriting scores. Cutoff scores of 75.0% for total word legibility and 76.0% for total letter legibility were found to provide excellent levels of accuracy. A difference of 10.0%-12.5% for total word legibility and 6.0%-7.0% for total letter legibility were found as the MCID. Study findings enable therapists to quantitatively support clinical judgment when evaluating handwriting. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=14263
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 66/4 (juillet-aout 2012) . - p.414-421[article] Validating the Use of the Evaluation Tool of Children's Handwriting-Manuscript to Identify Handwriting Difficulties and Detect Change in School-Age Children [texte imprimé] / Marie BROSSARD-RACINE ; Barbara Mazer ; Annette MAJNEMER ; Marilyse JULIEN . - 2012 . - p.414-421.
Langues : Anglais (eng)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 66/4 (juillet-aout 2012) . - p.414-421
Mots-clés : Trouble écriture Enfant Résumé : In this study we sought to validate the discriminant ability of the Evaluation Tool of Children's Handwriting-Manuscript in identifying children in Grades 2-3 with handwriting difficulties and to determine the percentage of change in handwriting scores that is consistently detected by occupational therapists. Thirty-four therapists judged and compared 35 pairs of handwriting samples. Receiver operating characteristic (ROC) analyses were performed to determine (1) the optimal cutoff values for word and letter legibility scores that identify children with handwriting difficulties who should be seen in rehabilitation and (2) the minimal clinically important difference (MCID) in handwriting scores. Cutoff scores of 75.0% for total word legibility and 76.0% for total letter legibility were found to provide excellent levels of accuracy. A difference of 10.0%-12.5% for total word legibility and 6.0%-7.0% for total letter legibility were found as the MCID. Study findings enable therapists to quantitatively support clinical judgment when evaluating handwriting. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=14263 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Réserve Consultable sur demande auprès des documentalistes
Exclu du prêt