Centre de Documentation Campus Montignies
Horaires :
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Attention, votre centre de documentation sera fermé ce vendredi 17 mai.
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Attention, votre centre de documentation sera fermé ce vendredi 17 mai.
Bienvenue sur le catalogue du centre de documentation du campus de Montignies.
Résultat de la recherche
3 résultat(s) recherche sur le mot-clé 'Social inclusion'
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche Générer le flux rss de la recherche
Partager le résultat de cette recherche Faire une suggestion
The United Nations Convention on the rights of persons with disabilities: Opportunities and tensions within the social inclusion and participation of persons with disabilities / William SHERLAW in Alter, Vol. 9, n°1 (janvier/mars 2015)
[article]
Titre : The United Nations Convention on the rights of persons with disabilities: Opportunities and tensions within the social inclusion and participation of persons with disabilities Titre original : Inclusion et participation sociales des personnes en situations de handicap : opportunités et tensions. Réflexions autour de la Convention des Nations Unies relative aux droits des personnes handicapées Type de document : texte imprimé Auteurs : William SHERLAW, Auteur Année de publication : 2015 Article en page(s) : p.9-21 Langues : Français (fre) Mots-clés : Participation Social inclusion Disabled persons Recognition Social justice Deafness Inclusion sociale Personnes en situations de handicap Reconnaissance Justice sociale Surdité Résumé : The United Nations Convention on the Rights of Persons with disabilities opens up opportunities to drive forward inclusive policy for people with disability. It also may serve as a benchmark for the evaluation of policy aimed at improving the lives of people with disabilities. For this to occur, it is vital to fix priorities for evaluation using participatory research methods that place disabled people and especially those who are ‘hard to reach’ at the heart of the participatory process. Within this process, it will be vital to stress the commonality of disability since the goals of different organizations representing disabled people may be in tension. It is also crucial when evaluating policy to be clear of ones definitions and aims. There are also fundamental tensions within the concept of social inclusion. In particular, it is vital to take into account the potential tension between a social justice agenda founded on redistribution or recognition. This may be particularly well-illustrated through the case of cochlear implants and infantile screening for deafness. Nevertheless, it is also equally crucial to preserve a space for both dimensions within the policy agenda. This may partly be achieved through participatory parity where all participants within the deliberative process have the possibility of equal status and voice. Ultimately, both tensions associated with the participatory process and the principles underlying inclusion will be resolved through making choices that are necessary for action. It is preferable such choices are made by disabled people themselves. Such choices may be informed through participatory action research in which disabled people are involved.
La Convention des Nations Unies relative aux droits des personnes handicapées ouvre des opportunités pour la promotion de politiques inclusives. La Convention peut également être utilisée comme référence pour évaluer les politiques dont le but est d’améliorer la vie des personnes handicapées. À cette fin, il est essentiel que les priorités de l’évaluation soient déterminées sur la base d’une méthode de recherche participative qui accorde une place centrale aux personnes handicapées, en particulier celles avec qui il est difficile d’établir un contact. Dans cette perspective, il est important de souligner que les objectifs communs aux différentes organisations représentant les personnes en situation de handicap transcendent les tensions qui peuvent parfois exister entre elles. Il est également crucial que l’évaluation des politiques s’effectue en fonction de définitions et d’objectifs clairs. Le concept d’inclusion est traversé par des tensions fondamentales, qu’il est vital de prendre en compte. On songe en particulier aux tensions qui peuvent exister entre les programmes de justice sociale fondés sur la redistribution et ceux qui sont fondés sur la reconnaissance. La question des implants cochléaires et du dépistage de la surdité chez les enfants illustre particulièrement bien ce dilemme. Il n’en demeure pas moins qu’il est crucial que ces deux dimensions conservent leur place dans les programmes d’action publique. L’un des moyens d’y parvenir consiste à mettre en place des processus délibératifs participatifs offrant à chacun le même statut et la possibilité d’exprimer son point de vue sur une base égalitaire et paritaire. Au final, les tensions associées aux processus participatifs et aux principes qui fondent l’inclusion impliquent que des choix sont nécessaires pour agir. Il est préférable que ces choix soient effectués par les personnes handicapées elles-mêmes, sur la base de recherches-action dans lesquelles elles auront été impliquées.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=35616
in Alter > Vol. 9, n°1 (janvier/mars 2015) . - p.9-21[article] The United Nations Convention on the rights of persons with disabilities: Opportunities and tensions within the social inclusion and participation of persons with disabilities = Inclusion et participation sociales des personnes en situations de handicap : opportunités et tensions. Réflexions autour de la Convention des Nations Unies relative aux droits des personnes handicapées [texte imprimé] / William SHERLAW, Auteur . - 2015 . - p.9-21.
Langues : Français (fre)
in Alter > Vol. 9, n°1 (janvier/mars 2015) . - p.9-21
Mots-clés : Participation Social inclusion Disabled persons Recognition Social justice Deafness Inclusion sociale Personnes en situations de handicap Reconnaissance Justice sociale Surdité Résumé : The United Nations Convention on the Rights of Persons with disabilities opens up opportunities to drive forward inclusive policy for people with disability. It also may serve as a benchmark for the evaluation of policy aimed at improving the lives of people with disabilities. For this to occur, it is vital to fix priorities for evaluation using participatory research methods that place disabled people and especially those who are ‘hard to reach’ at the heart of the participatory process. Within this process, it will be vital to stress the commonality of disability since the goals of different organizations representing disabled people may be in tension. It is also crucial when evaluating policy to be clear of ones definitions and aims. There are also fundamental tensions within the concept of social inclusion. In particular, it is vital to take into account the potential tension between a social justice agenda founded on redistribution or recognition. This may be particularly well-illustrated through the case of cochlear implants and infantile screening for deafness. Nevertheless, it is also equally crucial to preserve a space for both dimensions within the policy agenda. This may partly be achieved through participatory parity where all participants within the deliberative process have the possibility of equal status and voice. Ultimately, both tensions associated with the participatory process and the principles underlying inclusion will be resolved through making choices that are necessary for action. It is preferable such choices are made by disabled people themselves. Such choices may be informed through participatory action research in which disabled people are involved.
La Convention des Nations Unies relative aux droits des personnes handicapées ouvre des opportunités pour la promotion de politiques inclusives. La Convention peut également être utilisée comme référence pour évaluer les politiques dont le but est d’améliorer la vie des personnes handicapées. À cette fin, il est essentiel que les priorités de l’évaluation soient déterminées sur la base d’une méthode de recherche participative qui accorde une place centrale aux personnes handicapées, en particulier celles avec qui il est difficile d’établir un contact. Dans cette perspective, il est important de souligner que les objectifs communs aux différentes organisations représentant les personnes en situation de handicap transcendent les tensions qui peuvent parfois exister entre elles. Il est également crucial que l’évaluation des politiques s’effectue en fonction de définitions et d’objectifs clairs. Le concept d’inclusion est traversé par des tensions fondamentales, qu’il est vital de prendre en compte. On songe en particulier aux tensions qui peuvent exister entre les programmes de justice sociale fondés sur la redistribution et ceux qui sont fondés sur la reconnaissance. La question des implants cochléaires et du dépistage de la surdité chez les enfants illustre particulièrement bien ce dilemme. Il n’en demeure pas moins qu’il est crucial que ces deux dimensions conservent leur place dans les programmes d’action publique. L’un des moyens d’y parvenir consiste à mettre en place des processus délibératifs participatifs offrant à chacun le même statut et la possibilité d’exprimer son point de vue sur une base égalitaire et paritaire. Au final, les tensions associées aux processus participatifs et aux principes qui fondent l’inclusion impliquent que des choix sont nécessaires pour agir. Il est préférable que ces choix soient effectués par les personnes handicapées elles-mêmes, sur la base de recherches-action dans lesquelles elles auront été impliquées.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=35616 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtThe effects of social and therapeutic horticulture on aspects of social behaviour / Joe SEMPIK in The British Journal of Occupational Therapy, volume 77 numéro 6 (Juin 2014)
[article]
Titre : The effects of social and therapeutic horticulture on aspects of social behaviour Type de document : texte imprimé Auteurs : Joe SEMPIK, Auteur Année de publication : 2014 Article en page(s) : p.313 - p.319 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : social and therapeutic horticulture STH social interaction learning disability mental health social inclusion Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=33896
in The British Journal of Occupational Therapy > volume 77 numéro 6 (Juin 2014) . - p.313 - p.319[article] The effects of social and therapeutic horticulture on aspects of social behaviour [texte imprimé] / Joe SEMPIK, Auteur . - 2014 . - p.313 - p.319.
Langues : Anglais (eng)
in The British Journal of Occupational Therapy > volume 77 numéro 6 (Juin 2014) . - p.313 - p.319
Mots-clés : social and therapeutic horticulture STH social interaction learning disability mental health social inclusion Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=33896 Exemplaires (2)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtRevue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtMapping participation of disabled youth in sport and other free-time activities to facilitate their livelihoods development / Theresa Lorenzo in The British Journal of Occupational Therapy, Vol. 82 Issue 2 (Février 2019)
[article]
Titre : Mapping participation of disabled youth in sport and other free-time activities to facilitate their livelihoods development Type de document : texte imprimé Auteurs : Theresa Lorenzo ; Vic McKinney ; Armand Bam ; Viwe Sigenu ; Siphokazi Sompeta Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 80-89 Note générale : doi.org/10.1177/0308022618817281 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Community-based rehabilitation disabled youth sport and leisure community participation social inclusion employability occupational therapy Résumé : Introduction
The benefits of engaging in sport and other free-time activities empower youth to learn social and life skills. There is little research evidence that participation builds competence for livelihoods development of youth with disabilities. This article investigates the capacity of non-governmental organisations to extend the outcomes of participation in these activities for livelihoods development. It argues that occupational therapists employed in non-governmental organisations could play this key role.
Method
The study utilised an exploratory, intrinsic case study design to provide meaningful, context-related knowledge and insight about real-life events. Twenty disabled youth and 12 parents of disabled children, between the ages of 18 and 37 years, were selected through five non-governmental organisations in an urban metropole and town, and two rural farming communities in South Africa.
Findings
Two themes emerged: first, family as anchor and catalyst for social and economic inclusion; and second, creating capacity for inclusive environments, systems and services to maximise resources for livelihood development.
Conclusion
Occupational therapists in non-governmental organisations are well positioned to facilitate capacity-building of a community-based inclusive workforce to ensure systems for public service delivery are accessible and affordable. Then, the social and life skills developed through sport and free-time activities may enable the livelihoods development of all youth.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=80398
in The British Journal of Occupational Therapy > Vol. 82 Issue 2 (Février 2019) . - p. 80-89[article] Mapping participation of disabled youth in sport and other free-time activities to facilitate their livelihoods development [texte imprimé] / Theresa Lorenzo ; Vic McKinney ; Armand Bam ; Viwe Sigenu ; Siphokazi Sompeta . - 2019 . - p. 80-89.
doi.org/10.1177/0308022618817281
Langues : Anglais (eng)
in The British Journal of Occupational Therapy > Vol. 82 Issue 2 (Février 2019) . - p. 80-89
Mots-clés : Community-based rehabilitation disabled youth sport and leisure community participation social inclusion employability occupational therapy Résumé : Introduction
The benefits of engaging in sport and other free-time activities empower youth to learn social and life skills. There is little research evidence that participation builds competence for livelihoods development of youth with disabilities. This article investigates the capacity of non-governmental organisations to extend the outcomes of participation in these activities for livelihoods development. It argues that occupational therapists employed in non-governmental organisations could play this key role.
Method
The study utilised an exploratory, intrinsic case study design to provide meaningful, context-related knowledge and insight about real-life events. Twenty disabled youth and 12 parents of disabled children, between the ages of 18 and 37 years, were selected through five non-governmental organisations in an urban metropole and town, and two rural farming communities in South Africa.
Findings
Two themes emerged: first, family as anchor and catalyst for social and economic inclusion; and second, creating capacity for inclusive environments, systems and services to maximise resources for livelihood development.
Conclusion
Occupational therapists in non-governmental organisations are well positioned to facilitate capacity-building of a community-based inclusive workforce to ensure systems for public service delivery are accessible and affordable. Then, the social and life skills developed through sport and free-time activities may enable the livelihoods development of all youth.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=80398 Exemplaires (2)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtRevue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêt