[article]
Titre : |
Exploring the facilitators and barriers to shopping mall use by persons with disabilities and strategies for improvements: Perspectives from persons with disabilities, rehabilitation professionals and shopkeepers |
Titre original : |
Explorer les facilitateurs, les barrières et améliorations possibles pour la fréquentation des centres commerciaux par les personnes handicapées : le point de vue des personnes handicapées, des professionnels de la réadaptation et des commerçants |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
SWAINE B. R., Auteur |
Année de publication : |
2014 |
Article en page(s) : |
p.217 - p.229 |
Langues : |
Français (fre) |
Mots-clés : |
Participation, Shopping Environmental factors ICF Disability Qualitative methods Participation Shopping Facteurs environnementaux CIF Handicap Méthodes qualitatives |
Résumé : |
Persons with disabilities face challenges which impact on their ability to accomplish daily activities such as moving around, communicating and fulfilling social roles. Social participation assumes individuals with disabilities live within their community and interact with others. Shopping malls are public spaces used by individuals for various reasons. Here, all components of the social and physical environment interact and have an impact on social participation. This exploratory and qualitative study provides a multi-perspective assessment of the usability, as well as of the environmental facilitators and obstacles to social participation in shopping malls. The results also suggest necessary improvements. We interviewed 15 persons with disabilities, 15 rehabilitation professionals and 9 shopkeepers. Participants viewed the mall as a multifunctional place for everyday use, but at times, also as a limiting place. Multiple facilitators and obstacles were identified; the most important were interaction with shopkeepers and the mall's design for mobility or wayfinding. All participants agreed shopkeeper training and an improved awareness of the needs of persons with disabilities would be beneficial. Multiple stakeholders’ perceptions provide a basis for further investigation about needed changes and their potential for making malls more welcoming and inclusive to all.
Les personnes handicapées rencontrent des défis dans la réalisation de leurs activités quotidiennes comme les déplacements ou la communication, et de leurs rôles sociaux. La participation sociale suppose que les personnes handicapées interagissent et vivent au sein de leur communauté. Les centres commerciaux sont des espaces publics utilisés par divers groupes, pour différentes raisons, où les composantes de l’environnement social et physique interagissent influençant la participation sociale des personnes handicapées. Cette étude qualitative exploratoire décrit, selon une perspective pluraliste, les usages, les facilitateurs et les obstacles environnementaux à la participation dans les centres commerciaux ainsi que les améliorations possibles. Nous avons rencontré 15 personnes handicapées, 15 professionnels en réadaptation et 9 commerçants. Les participants ont rapporté que le centre commercial était un lieu multifonctionnel au quotidien, mais aussi parfois restreignant. Plusieurs facilitateurs et obstacles ont été identifiés, notamment l’importance des interactions avec les commerçants, et des aménagements pour les déplacements et l’orientation. Tous les participants ont mentionné le besoin de formation des commerçants et de sensibilisation aux besoins des personnes handicapées. Le pluralisme des points de vue fournit une base pour l’étude plus approfondie des changements à apporter et de leur potentiel pour créer des centres commerciaux plus accueillant et inclusif pour tous. |
Permalink : |
./index.php?lvl=notice_display&id=33825 |
in Alter > Vol. 8, n°3 (Juillet / Septembre 2014) . - p.217 - p.229
[article] Exploring the facilitators and barriers to shopping mall use by persons with disabilities and strategies for improvements: Perspectives from persons with disabilities, rehabilitation professionals and shopkeepers = Explorer les facilitateurs, les barrières et améliorations possibles pour la fréquentation des centres commerciaux par les personnes handicapées : le point de vue des personnes handicapées, des professionnels de la réadaptation et des commerçants [texte imprimé] / SWAINE B. R., Auteur . - 2014 . - p.217 - p.229. Langues : Français ( fre) in Alter > Vol. 8, n°3 (Juillet / Septembre 2014) . - p.217 - p.229
Mots-clés : |
Participation, Shopping Environmental factors ICF Disability Qualitative methods Participation Shopping Facteurs environnementaux CIF Handicap Méthodes qualitatives |
Résumé : |
Persons with disabilities face challenges which impact on their ability to accomplish daily activities such as moving around, communicating and fulfilling social roles. Social participation assumes individuals with disabilities live within their community and interact with others. Shopping malls are public spaces used by individuals for various reasons. Here, all components of the social and physical environment interact and have an impact on social participation. This exploratory and qualitative study provides a multi-perspective assessment of the usability, as well as of the environmental facilitators and obstacles to social participation in shopping malls. The results also suggest necessary improvements. We interviewed 15 persons with disabilities, 15 rehabilitation professionals and 9 shopkeepers. Participants viewed the mall as a multifunctional place for everyday use, but at times, also as a limiting place. Multiple facilitators and obstacles were identified; the most important were interaction with shopkeepers and the mall's design for mobility or wayfinding. All participants agreed shopkeeper training and an improved awareness of the needs of persons with disabilities would be beneficial. Multiple stakeholders’ perceptions provide a basis for further investigation about needed changes and their potential for making malls more welcoming and inclusive to all.
Les personnes handicapées rencontrent des défis dans la réalisation de leurs activités quotidiennes comme les déplacements ou la communication, et de leurs rôles sociaux. La participation sociale suppose que les personnes handicapées interagissent et vivent au sein de leur communauté. Les centres commerciaux sont des espaces publics utilisés par divers groupes, pour différentes raisons, où les composantes de l’environnement social et physique interagissent influençant la participation sociale des personnes handicapées. Cette étude qualitative exploratoire décrit, selon une perspective pluraliste, les usages, les facilitateurs et les obstacles environnementaux à la participation dans les centres commerciaux ainsi que les améliorations possibles. Nous avons rencontré 15 personnes handicapées, 15 professionnels en réadaptation et 9 commerçants. Les participants ont rapporté que le centre commercial était un lieu multifonctionnel au quotidien, mais aussi parfois restreignant. Plusieurs facilitateurs et obstacles ont été identifiés, notamment l’importance des interactions avec les commerçants, et des aménagements pour les déplacements et l’orientation. Tous les participants ont mentionné le besoin de formation des commerçants et de sensibilisation aux besoins des personnes handicapées. Le pluralisme des points de vue fournit une base pour l’étude plus approfondie des changements à apporter et de leur potentiel pour créer des centres commerciaux plus accueillant et inclusif pour tous. |
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