Centre de Documentation HELHa - Loverval
Horaire d'ouverture :
Lundi, de 7h45 à 15h45
Mardi, de 7h45 à 15h45
Mercredi, de 8h à 16h
Jeudi, de 7h45 à 15h45
Vendredi, de 7h45 à 13h45
Fermeture les jours fériés et durant les congés scolaires
Bienvenue sur le catalogue du centre de documentation de la HELHa de Loverval.
Pour avoir accès aux documents numériques et aux bases de données, vous devez vous authentifier avec vos identifiants HELHa
Détail de l'auteur
Documents disponibles écrits par cet auteur
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche

(2017)
Titre : |
Digitaal. Werkvormen voor het talenonderwijs |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Masja Mesie ; Guus Perry ; Patricia Rose |
Editeur : |
Bussum [Pays-Bas] : Coutinho |
Année de publication : |
2017 |
Importance : |
150 p. |
Format : |
27 cm |
ISBN/ISSN/EAN : |
978-90-469-0551-7 |
Langues : |
Néerlandais (nla) |
Catégories : |
Pédagogie:TICE
|
Mots-clés : |
intelligences multiples taxonomie de Bloom activités |
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Digitale middelen kunnen een geweldige toevoeging zijn voor je taalles. Ze zorgen voor afwisseling in de klas, bevorderen de motivatie van je leerlingen en kunnen een goede aanvulling zijn op de huidige lesopzet. Bovendien staat het internet vol met leuke gratis tools. Maar hoe kun je die digitale middelen effectief gebruiken? Wat voor werkvormen verzin je er om heen?
Voor docenten die met deze vraag worstelen, is er nu DigiTaal. DigiTaal is een verzameling van vijftig kant-en-klare werkvormen voor de taalles. Ze zijn ingedeeld op ERK-niveau en bevatten meerdere voorbeelden voor uitbreiding naar een hoger taalniveau. Alle werkvormen in dit boek zijn gekoppeld aan een of meer intelligentiegebieden van Gardner, de verschillende 21e eeuwse vaardigheden en aan de taxonomie van Bloom. De werkvormen zijn inzetbaar bij elke moderne vreemde taal en NT2 en bieden mogelijkheden voor leerlingen met verschillende leerstijlen. Ze nodigen uit om taal te produceren in plaats van te reproduceren. Op de bijbehorende website staan de tools, hulpbronnen en een voorbeeld van Volledige Instructie." |
Digitaal. Werkvormen voor het talenonderwijs [texte imprimé] / Masja Mesie ; Guus Perry ; Patricia Rose . - Bussum (Postbus 333, 1400 AH, Pays-Bas) : Coutinho, 2017 . - 150 p. ; 27 cm. ISBN : 978-90-469-0551-7 Langues : Néerlandais ( nla)
Catégories : |
Pédagogie:TICE
|
Mots-clés : |
intelligences multiples taxonomie de Bloom activités |
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Digitale middelen kunnen een geweldige toevoeging zijn voor je taalles. Ze zorgen voor afwisseling in de klas, bevorderen de motivatie van je leerlingen en kunnen een goede aanvulling zijn op de huidige lesopzet. Bovendien staat het internet vol met leuke gratis tools. Maar hoe kun je die digitale middelen effectief gebruiken? Wat voor werkvormen verzin je er om heen?
Voor docenten die met deze vraag worstelen, is er nu DigiTaal. DigiTaal is een verzameling van vijftig kant-en-klare werkvormen voor de taalles. Ze zijn ingedeeld op ERK-niveau en bevatten meerdere voorbeelden voor uitbreiding naar een hoger taalniveau. Alle werkvormen in dit boek zijn gekoppeld aan een of meer intelligentiegebieden van Gardner, de verschillende 21e eeuwse vaardigheden en aan de taxonomie van Bloom. De werkvormen zijn inzetbaar bij elke moderne vreemde taal en NT2 en bieden mogelijkheden voor leerlingen met verschillende leerstijlen. Ze nodigen uit om taal te produceren in plaats van te reproduceren. Op de bijbehorende website staan de tools, hulpbronnen en een voorbeeld van Volledige Instructie." |
|  |
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
|
L006103 | 803Did MES 006103 | Livre | Bibliothèque principale | Langues | Disponible |
Titre : |
Taal in beeld : 45 taalgerichte werkvormen bij beeldmateriaal |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Masja Mesie ; Guus Perry ; Marieken Pronk |
Editeur : |
Bussum [Pays-Bas] : Coutinho |
Année de publication : |
2019 |
Importance : |
119 p. |
Format : |
21 cm |
ISBN/ISSN/EAN : |
978-90-469-0706-1 |
Langues : |
Néerlandais (nla) |
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Nieuwsgierigheid is de motor van het leren, zo weten we uit hersenonderzoek. Leerlingen die nieuwsgierig zijn, stellen graag vragen. Door het inzetten van beeld voelen ze zich meer betrokken bij de les en onthouden daardoor de gegeven informatie beter. Dat helpt enorm bij het leren van een nieuwe taal. In het boek Taal in beeld zijn 45 eigentijdse, frisse oefeningen opgenomen die docenten in hun lessen kunnen gebruiken om leerlingen met beelden te prikkelen, nieuwsgierig te maken en taal uit te lokken." |
En ligne : |
https://portal.coutinho.nl/taalinbeeld/studiemateriaal.html |
Taal in beeld : 45 taalgerichte werkvormen bij beeldmateriaal [texte imprimé] / Masja Mesie ; Guus Perry ; Marieken Pronk . - Bussum (Postbus 333, 1400 AH, Pays-Bas) : Coutinho, 2019 . - 119 p. ; 21 cm. ISBN : 978-90-469-0706-1 Langues : Néerlandais ( nla)
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Nieuwsgierigheid is de motor van het leren, zo weten we uit hersenonderzoek. Leerlingen die nieuwsgierig zijn, stellen graag vragen. Door het inzetten van beeld voelen ze zich meer betrokken bij de les en onthouden daardoor de gegeven informatie beter. Dat helpt enorm bij het leren van een nieuwe taal. In het boek Taal in beeld zijn 45 eigentijdse, frisse oefeningen opgenomen die docenten in hun lessen kunnen gebruiken om leerlingen met beelden te prikkelen, nieuwsgierig te maken en taal uit te lokken." |
En ligne : |
https://portal.coutinho.nl/taalinbeeld/studiemateriaal.html |
|  |
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
|
L006334 | 803Did MES 006334 | Livre | Bibliothèque principale | Langues | Disponible |

(2020)
Titre : |
Unmute. Activerende didactiek voor de online taalles |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Masja Mesie ; Alie Kammenga |
Editeur : |
Bussum [Pays-Bas] : Coutinho |
Année de publication : |
2020 |
Importance : |
70 p. |
Format : |
24 cm |
ISBN/ISSN/EAN : |
978-90-469-0775-7 |
Langues : |
Néerlandais (nla) |
Catégories : |
Pédagogie:TICE
|
Mots-clés : |
enseignement à distance |
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Voor een groot aantal docenten en leerlingen zijn taallessen op afstand verre van ideaal. De online didactische vaardigheden van docenten zijn in de afgelopen periode op de proef gesteld en bij een groot aantal docenten snel ontwikkeld.
Unmute geeft praktische voorbeelden waarmee het repertoire van taaldocenten op het gebied van online taaldidactiek verder kan worden uitgebreid. Het boek is opgebouwd volgens het vierstappenmodel: starter, kop, romp en staart. Dit is een basismodel voor een goede les.
In het boek wordt een twintigtal werkvormen als bouwstenen voor taallessen beschreven waarbij het betekenisvol leren voorop staat en waar het online werken iets extra’s toevoegt. Alle werkvormen zijn erop gericht om de leerlingen in interactie te activeren en om het leren in beeld te brengen, zonder dat het de docent veel extra voorbereidingstijd kost. De werkvormen kunnen naast een taalmethode worden ingezet, maar ook aanvullend zijn voor docenten die leerlingen laten leren in projecten en leerteams aan grote of geïntegreerde taaltaken. Vaak gaat het bij deze werkvormen om kleine didactische ingrepen waarvoor de docent niet per se een digitaal wonder hoeft te zijn." |
Unmute. Activerende didactiek voor de online taalles [texte imprimé] / Masja Mesie ; Alie Kammenga . - Bussum (Postbus 333, 1400 AH, Pays-Bas) : Coutinho, 2020 . - 70 p. ; 24 cm. ISBN : 978-90-469-0775-7 Langues : Néerlandais ( nla)
Catégories : |
Pédagogie:TICE
|
Mots-clés : |
enseignement à distance |
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Voor een groot aantal docenten en leerlingen zijn taallessen op afstand verre van ideaal. De online didactische vaardigheden van docenten zijn in de afgelopen periode op de proef gesteld en bij een groot aantal docenten snel ontwikkeld.
Unmute geeft praktische voorbeelden waarmee het repertoire van taaldocenten op het gebied van online taaldidactiek verder kan worden uitgebreid. Het boek is opgebouwd volgens het vierstappenmodel: starter, kop, romp en staart. Dit is een basismodel voor een goede les.
In het boek wordt een twintigtal werkvormen als bouwstenen voor taallessen beschreven waarbij het betekenisvol leren voorop staat en waar het online werken iets extra’s toevoegt. Alle werkvormen zijn erop gericht om de leerlingen in interactie te activeren en om het leren in beeld te brengen, zonder dat het de docent veel extra voorbereidingstijd kost. De werkvormen kunnen naast een taalmethode worden ingezet, maar ook aanvullend zijn voor docenten die leerlingen laten leren in projecten en leerteams aan grote of geïntegreerde taaltaken. Vaak gaat het bij deze werkvormen om kleine didactische ingrepen waarvoor de docent niet per se een digitaal wonder hoeft te zijn." |
|  |
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
|
L006106 | 803Did MES 006106 | Livre | Bibliothèque principale | Langues | Disponible |