Centre de documentation HELHa Cardijn Louvain-la-Neuve
Horaires d'ouverture (en période scolaire)
Lundi : 9h-12h30 / 13h15-17h
Mardi, Mercredi : 10h-14h
Jeudi : 13h-16h45
Vendredi : Fermé
Fermetures pendant les congés scolaires :
- du 29/04/2024 au 12/05/2024 inclus
- du 05/07/2024 au 15/08/2024 inclus
Bienvenue au Centre de documentation de la HELHa Cardijn Louvain-la-Neuve
Le centre de documentation de la HELHa Cardijn LLN met à disposition de ses lecteurs un fonds documentaire spécialisé dans les domaines pouvant intéresser – de près ou de loin - les (futur·e·s) travailleur·euse·s sociaux·ales : travail social, sociologie, psychologie, droit, santé, économie, pédagogie, immigration, vieillissement, famille, précarité, délinquance, emploi, communication, etc.
Catégories
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche
![détail](./getgif.php?nomgif=plus)
: Sense of Coherence, Challenge Appraisals, Self-Efficacy and Sense of Control
[article]
Titre : |
Alternative Psychological Approaches for Social Workers and Social Work Students Dealing with Stress in the UK : Sense of Coherence, Challenge Appraisals, Self-Efficacy and Sense of Control |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Stewart Collins, Auteur |
Editeur : |
Oxford University Press |
Année de publication : |
2015 |
Article en page(s) : |
pp. 69-85 |
Langues : |
Anglais (eng) |
Catégories : |
Cardijn Contrôle TS Stress
|
Résumé : |
"Social work students and social workers are being encouraged to become more resistant to stress. Sense of coherence, challenge appraisals, self-efficacy and sense of control are important psychological concepts that are of significance in helping social workers and social work students become more resilient in their approach. Sense of coherence is focused on health and strengths. Challenge appraisals involve perceiving ?difficult? situations in more positive ways. Self-efficacy relates to beliefs and confidence in one's abilities to undertake tasks. Sense of control involves the exercise of personal and professional agency and one's capacity to influence and change situations. These psychological concepts are explored and their implications for social workers and social work students are considered." |
Permalink : |
http://cdocs.helha.be/pmblln/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=21432 |
in The british journal of social work > 1, vol. 45 (January 2015) . - pp. 69-85
[article] Alternative Psychological Approaches for Social Workers and Social Work Students Dealing with Stress in the UK : Sense of Coherence, Challenge Appraisals, Self-Efficacy and Sense of Control [texte imprimé] / Stewart Collins, Auteur . - [S.l.] : Oxford University Press, 2015 . - pp. 69-85. Langues : Anglais ( eng) in The british journal of social work > 1, vol. 45 (January 2015) . - pp. 69-85
Catégories : |
Cardijn Contrôle TS Stress
|
Résumé : |
"Social work students and social workers are being encouraged to become more resistant to stress. Sense of coherence, challenge appraisals, self-efficacy and sense of control are important psychological concepts that are of significance in helping social workers and social work students become more resilient in their approach. Sense of coherence is focused on health and strengths. Challenge appraisals involve perceiving ?difficult? situations in more positive ways. Self-efficacy relates to beliefs and confidence in one's abilities to undertake tasks. Sense of control involves the exercise of personal and professional agency and one's capacity to influence and change situations. These psychological concepts are explored and their implications for social workers and social work students are considered." |
Permalink : |
http://cdocs.helha.be/pmblln/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=21432 |
|
Exemplaires (1)
|
PER BJS 45/1 (2015) | Périodique | Centre de documentation HELHa Cardijn LLN | Réserve Périodiques | Disponible |
![détail](./getgif.php?nomgif=plus)
Exemplaires (1)
|
PER AXE 255 (2023) | Périodique | Centre de documentation HELHa Cardijn LLN | Salle de lecture (Périodiques) | Disponible |
![détail](./getgif.php?nomgif=plus)
: histoire de la pénibilité du travail
Exemplaires (1)
|
MT2 CAR CA | Livre | Centre de documentation HELHa Cardijn LLN | Salle de lecture (Rayons thématiques) | Disponible |
![détail](./getgif.php?nomgif=plus)
Titre : |
Caser un jeune "incasable" ? |
Type de document : |
TFE / Mémoire |
Auteurs : |
Soufiane Haloui |
Editeur : |
Louvain-la-Neuve [Belgique] : Cardijn |
Année de publication : |
2020 |
Collection : |
Travail de fin d'études (TFE) |
Importance : |
72 p. |
Langues : |
Français (fre) |
Catégories : |
TS Exclusion sociale # Jeunesse:Jeunesse -- Protection, assistance, etc. # Stress
|
Résumé : |
"Tout au long de ce travail je me suis intéressé à une nouvelle catégorie de jeunes nommés « incasables ». J’ai cherché à comprendre qui sont ces jeunes et ce qui rend leurs prises en charge si complexes. Ainsi j’ai pu mettre en lumière, sur base de mon expérience et diverses sources, le caractère intersectoriel des difficultés rencontrées par ces mineurs ainsi que les comportements problématiques qu’ils pouvaient adopter au sein des institutions accueillantes. Je me suis interrogé sur les nombreuses exclusions de prise en charge auxquelles étaient confrontés ces jeunes et sur la façon dont le délégué au service de protection de la jeunesse pouvait remplir ses missions vis-à-vis de ces mineurs. J’ai donc été amené à mettre en lumière les difficultés rencontrées par le délégué dans le cadre du suivi de ceux-ci, notamment au niveau de la mise en place d’une collaboration autour de ces mineurs entre le secteur de la santé mental, du handicap et de l’aide à la jeunesse. Enfin, j’ai proposé des pistes d’intervention pour faire face à ces difficultés." |
Permalink : |
http://cdocs.helha.be/pmblln/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30458 |
Caser un jeune "incasable" ? [TFE / Mémoire] / Soufiane Haloui . - Louvain-la-Neuve (1348, Belgique) : Cardijn, 2020 . - 72 p.. - ( Travail de fin d'études (TFE)) . Langues : Français ( fre)
Catégories : |
TS Exclusion sociale # Jeunesse:Jeunesse -- Protection, assistance, etc. # Stress
|
Résumé : |
"Tout au long de ce travail je me suis intéressé à une nouvelle catégorie de jeunes nommés « incasables ». J’ai cherché à comprendre qui sont ces jeunes et ce qui rend leurs prises en charge si complexes. Ainsi j’ai pu mettre en lumière, sur base de mon expérience et diverses sources, le caractère intersectoriel des difficultés rencontrées par ces mineurs ainsi que les comportements problématiques qu’ils pouvaient adopter au sein des institutions accueillantes. Je me suis interrogé sur les nombreuses exclusions de prise en charge auxquelles étaient confrontés ces jeunes et sur la façon dont le délégué au service de protection de la jeunesse pouvait remplir ses missions vis-à-vis de ces mineurs. J’ai donc été amené à mettre en lumière les difficultés rencontrées par le délégué dans le cadre du suivi de ceux-ci, notamment au niveau de la mise en place d’une collaboration autour de ces mineurs entre le secteur de la santé mental, du handicap et de l’aide à la jeunesse. Enfin, j’ai proposé des pistes d’intervention pour faire face à ces difficultés." |
Permalink : |
http://cdocs.helha.be/pmblln/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30458 |
|
Exemplaires (1)
|
2034 | TFE-Mémoire | Centre de documentation HELHa Cardijn LLN | Salle de lecture (TFE-Mémoires) | Exclu du prêt |
![détail](./getgif.php?nomgif=plus)
[article]
Titre : |
Challenges for Students Working in a Shared Traumatic Reality |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Orit Nuttman-Shwartz, Auteur ; Rachel Dekel, Auteur |
Année de publication : |
2009 |
Article en page(s) : |
pp. 522-538 |
Langues : |
Anglais (eng) |
Catégories : |
Cardijn Traumatisme TS Stress # Transfert (psychologie)
|
Résumé : |
"The authors analyse a training programme for social work students which aims to provide the participants with tools for intervention in stress situations and crises that they experience with their clients. The present study was conducted among twenty students, who worked with adolescents during the forced relocation from the Gaza Strip in the summer of 2005. Analysis of their reactions to this intervention revealed five main themes: the nature of the helping relationship; integrating theory and practice; functioning in a changing and unpredictable environment; working in a shared reality; and the interaction between political attitudes and professional work. In contrast to conventional social work training, the course allotted considerable time to promoting dialogue, support, mutual aid, and reflection. It also extended the students’ intervention skills to the micro and macro levels of the helping professional relationship. Despite the limitations and costs of the course, the authors recommend further development of similar programmes, and continued evaluation of their effectiveness." |
Permalink : |
http://cdocs.helha.be/pmblln/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=14309 |
in The british journal of social work > 3, vol. 39 (April 2009) . - pp. 522-538
[article] Challenges for Students Working in a Shared Traumatic Reality [texte imprimé] / Orit Nuttman-Shwartz, Auteur ; Rachel Dekel, Auteur . - 2009 . - pp. 522-538. Langues : Anglais ( eng) in The british journal of social work > 3, vol. 39 (April 2009) . - pp. 522-538
Catégories : |
Cardijn Traumatisme TS Stress # Transfert (psychologie)
|
Résumé : |
"The authors analyse a training programme for social work students which aims to provide the participants with tools for intervention in stress situations and crises that they experience with their clients. The present study was conducted among twenty students, who worked with adolescents during the forced relocation from the Gaza Strip in the summer of 2005. Analysis of their reactions to this intervention revealed five main themes: the nature of the helping relationship; integrating theory and practice; functioning in a changing and unpredictable environment; working in a shared reality; and the interaction between political attitudes and professional work. In contrast to conventional social work training, the course allotted considerable time to promoting dialogue, support, mutual aid, and reflection. It also extended the students’ intervention skills to the micro and macro levels of the helping professional relationship. Despite the limitations and costs of the course, the authors recommend further development of similar programmes, and continued evaluation of their effectiveness." |
Permalink : |
http://cdocs.helha.be/pmblln/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=14309 |
|
Exemplaires (1)
|
PER BJS 39/3 (2009) | Périodique | Centre de documentation HELHa Cardijn LLN | Réserve Périodiques | Disponible |
![détail](./getgif.php?nomgif=plus)
Permalink
Permalink
![détail](./getgif.php?nomgif=plus)
: Their Perceptions of Stress
Permalink
Permalink
Permalink
Permalink
Permalink
![détail](./getgif.php?nomgif=plus)
: Students in India and the UK: Stress, Support and Well-Being
Permalink
Permalink
Permalink