Centre de Documentation Campus Montignies
Horaires :
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Attention, votre centre de documentation sera fermé du 27/04 au 12/05 inclus.
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Attention, votre centre de documentation sera fermé du 27/04 au 12/05 inclus.
Bienvenue sur le catalogue du centre de documentation du campus de Montignies.
Résultat de la recherche
5 résultat(s) recherche sur le mot-clé 'accessibility'
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche Générer le flux rss de la recherche
Partager le résultat de cette recherche Faire une suggestion
Accessibilité, politiques inclusives et droit à l’éducation : considérations conceptuelles et méthodologiques / Serge Ebersold in Alter, Vol. 9, n°1 (janvier/mars 2015)
[article]
Titre : Accessibilité, politiques inclusives et droit à l’éducation : considérations conceptuelles et méthodologiques Titre original : Accessibility, inclusive education policies and right to education: Conceptual and methodological thoughts Type de document : texte imprimé Auteurs : Serge Ebersold, Auteur Année de publication : 2015 Article en page(s) : p.22-23 Langues : Français (fre) Mots-clés : Inclusion Indicateurs Droit à l’éducation Équité Qualité Participation sociale Affiliation Accessibilité Convention des Nations Unies Indicators Right to education Equity Quality Social participation Accessibility United Nations Convention Résumé : Le droit à l’éducation consacré par la convention des Nations Unies pour les droits des personnes handicapées entend lutter contre les discriminations que connaissent les personnes présentant une déficience. L’appréhension de ces discriminations et des formes qu’elles prennent suppose néanmoins l’existence de données capable de cerner l’aptitude des systèmes éducatifs à les placer à égalité de chances en termes d’accès, de réussite, de devenir et d’affiliation. Cet article présente le cadre conceptuel mobilisé pour identifier les indicateurs susceptibles d’appréhender la mise en œuvre du droit à l’éducation en Europe à partir d’une recherche sur l’accès à l’enseignement supérieur et à l’emploi des lycéens à besoins éducatifs particuliers.
The right to education promoted by the United Nations’ Convention on the Rights of Disabled Persons aims at fighting against discriminations persons with disabilities face in this matter. Identifying existing discriminations require however reliable data allowing for analyzing education systems’ ability to provide Special Educational Needs students with equal opportunities in terms of access, success, prospects and affiliation. This article describes the conceptual framework developed to identify indicators required to monitor the implementation of right to education in the European Union building upon an OECD research made on the transition to higher education and to employment of SEN students.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=35617
in Alter > Vol. 9, n°1 (janvier/mars 2015) . - p.22-23[article] Accessibilité, politiques inclusives et droit à l’éducation : considérations conceptuelles et méthodologiques = Accessibility, inclusive education policies and right to education: Conceptual and methodological thoughts [texte imprimé] / Serge Ebersold, Auteur . - 2015 . - p.22-23.
Langues : Français (fre)
in Alter > Vol. 9, n°1 (janvier/mars 2015) . - p.22-23
Mots-clés : Inclusion Indicateurs Droit à l’éducation Équité Qualité Participation sociale Affiliation Accessibilité Convention des Nations Unies Indicators Right to education Equity Quality Social participation Accessibility United Nations Convention Résumé : Le droit à l’éducation consacré par la convention des Nations Unies pour les droits des personnes handicapées entend lutter contre les discriminations que connaissent les personnes présentant une déficience. L’appréhension de ces discriminations et des formes qu’elles prennent suppose néanmoins l’existence de données capable de cerner l’aptitude des systèmes éducatifs à les placer à égalité de chances en termes d’accès, de réussite, de devenir et d’affiliation. Cet article présente le cadre conceptuel mobilisé pour identifier les indicateurs susceptibles d’appréhender la mise en œuvre du droit à l’éducation en Europe à partir d’une recherche sur l’accès à l’enseignement supérieur et à l’emploi des lycéens à besoins éducatifs particuliers.
The right to education promoted by the United Nations’ Convention on the Rights of Disabled Persons aims at fighting against discriminations persons with disabilities face in this matter. Identifying existing discriminations require however reliable data allowing for analyzing education systems’ ability to provide Special Educational Needs students with equal opportunities in terms of access, success, prospects and affiliation. This article describes the conceptual framework developed to identify indicators required to monitor the implementation of right to education in the European Union building upon an OECD research made on the transition to higher education and to employment of SEN students.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=35617 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtUnderstanding people's needs in a commercial public space: About accessibility and lived experience in social settings / Tiiu POLDRNA in Alter, Vol. 8, n°3 (Juillet / Septembre 2014)
[article]
Titre : Understanding people's needs in a commercial public space: About accessibility and lived experience in social settings Titre original : Mieux comprendre les besoins des usagers dans un espace public commercial : de l’accessibilité et de l’expérience vécue dans les milieux sociaux Type de document : texte imprimé Auteurs : Tiiu POLDRNA, Auteur Année de publication : 2014 Article en page(s) : p.206 - p.216 Langues : Français (fre) Mots-clés : Public space Disability Accessibility Way-finding Social constructions of space Espace public Handicap Accessibilité Orientation dans l’espace Construction sociale de l’espace Résumé : Adapting public spaces for persons with disabilities can be both physically and socially challenging. The two pilot studies presented explore the existing physical conditions of the mall and the social experiences of the mall users as these are documented and experienced by them. The research goals include understanding the physical characteristics of the mall, how access happens, what people experience in real time when going to the mall and what this might mean in terms of issues of social construction of space and personal lived experiences. In both pilot studies, the methods included visual documentation and content analysis of the existing spaces and their design, followed by live in-mall walk-abouts with participants, during which narratives of the experiences were recorded. Researchers engaged collaboratively with participants to understand the experiences, challenges and situations they experienced. Participants include persons with reduced vision or severe vision loss and persons in motorized wheelchairs. Results reveal issues of lack of accessibility, poor contrast and issues of way-finding. Social stigmas add to mall experiences and participants nevertheless reveal the value of the social experiences despite the mall elements hampering their access.
L’adaptation d’un espace public peut amener à relever plusieurs défis, tant sur le plan spatial que social. Les deux études pilotes présentées explorent les conditions de l’environnement physique du centre commercial ainsi que les perceptions de l’expérience sociale des usagers telles que documentées et expérimentées par eux. Les objectifs de la recherche sont de décrire les caractéristiques de l’environnement physiques et l’accès au centre commercial, le vécu des usagers lorsqu’ils se rendent au centre commercial et ce que cela signifie quant aux problématiques des expériences personnelles en environnements intérieurs. Dans les deux études, la méthodologie s’est appuyée sur une documentation visuelle et une analyse des espaces existants et de leur aménagement, suivi de visites commentées du centre commercial avec les participants pendant lesquelles le récit de leurs expériences était enregistré. Les chercheurs étaient engagés auprès des participants pour comprendre leurs expériences et les défis qu’ils devaient relever in situ. Les participants présentaient des déficiences motrices ou visuelles. Les résultats révèlent des problèmes liés au manque d’accessibilité et de contraste ainsi qu’à l’orientation dans l’espace. S’ils ont rapporté des stigmates sociaux liés à leurs expériences des centres commerciaux, les participants ont néanmoins évoqué la valeur de leurs expériences sociales dans le centre commercial en dépit des entraves à l’accessibilité.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=33824
in Alter > Vol. 8, n°3 (Juillet / Septembre 2014) . - p.206 - p.216[article] Understanding people's needs in a commercial public space: About accessibility and lived experience in social settings = Mieux comprendre les besoins des usagers dans un espace public commercial : de l’accessibilité et de l’expérience vécue dans les milieux sociaux [texte imprimé] / Tiiu POLDRNA, Auteur . - 2014 . - p.206 - p.216.
Langues : Français (fre)
in Alter > Vol. 8, n°3 (Juillet / Septembre 2014) . - p.206 - p.216
Mots-clés : Public space Disability Accessibility Way-finding Social constructions of space Espace public Handicap Accessibilité Orientation dans l’espace Construction sociale de l’espace Résumé : Adapting public spaces for persons with disabilities can be both physically and socially challenging. The two pilot studies presented explore the existing physical conditions of the mall and the social experiences of the mall users as these are documented and experienced by them. The research goals include understanding the physical characteristics of the mall, how access happens, what people experience in real time when going to the mall and what this might mean in terms of issues of social construction of space and personal lived experiences. In both pilot studies, the methods included visual documentation and content analysis of the existing spaces and their design, followed by live in-mall walk-abouts with participants, during which narratives of the experiences were recorded. Researchers engaged collaboratively with participants to understand the experiences, challenges and situations they experienced. Participants include persons with reduced vision or severe vision loss and persons in motorized wheelchairs. Results reveal issues of lack of accessibility, poor contrast and issues of way-finding. Social stigmas add to mall experiences and participants nevertheless reveal the value of the social experiences despite the mall elements hampering their access.
L’adaptation d’un espace public peut amener à relever plusieurs défis, tant sur le plan spatial que social. Les deux études pilotes présentées explorent les conditions de l’environnement physique du centre commercial ainsi que les perceptions de l’expérience sociale des usagers telles que documentées et expérimentées par eux. Les objectifs de la recherche sont de décrire les caractéristiques de l’environnement physiques et l’accès au centre commercial, le vécu des usagers lorsqu’ils se rendent au centre commercial et ce que cela signifie quant aux problématiques des expériences personnelles en environnements intérieurs. Dans les deux études, la méthodologie s’est appuyée sur une documentation visuelle et une analyse des espaces existants et de leur aménagement, suivi de visites commentées du centre commercial avec les participants pendant lesquelles le récit de leurs expériences était enregistré. Les chercheurs étaient engagés auprès des participants pour comprendre leurs expériences et les défis qu’ils devaient relever in situ. Les participants présentaient des déficiences motrices ou visuelles. Les résultats révèlent des problèmes liés au manque d’accessibilité et de contraste ainsi qu’à l’orientation dans l’espace. S’ils ont rapporté des stigmates sociaux liés à leurs expériences des centres commerciaux, les participants ont néanmoins évoqué la valeur de leurs expériences sociales dans le centre commercial en dépit des entraves à l’accessibilité.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=33824 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtRelationship between home environment and energy expenditure of community-dwelling older adults / Alexandre Patry in The British Journal of Occupational Therapy, Vol. 82 Issue 7 (Juillet 2019)
[article]
Titre : Relationship between home environment and energy expenditure of community-dwelling older adults Type de document : texte imprimé Auteurs : Alexandre Patry ; Claude Vincent ; Christian Duval ; Margaux Blamoutier ; Simon Brière ; Patrick Boissy Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 392-403 Note générale : doi.org/10.1177/0308022619830906 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Environmental barriers accessibility housing aging daily activities occupational therapy Résumé : Introduction
High energy expenditure by healthy older individuals has numerous benefits, and housework and exercises done at home are among the most common physical activities. However, there is little knowledge about how characteristics of the urban built environment could impact energy expenditure for moderate and vigorous daily activities. This study characterizes accessibility and a number of physical barriers, investigates the relationship between home environmental press and energy expenditure at home, and identifies the environmental characteristics that could explain variability in energy expenditure.
Method
The home energy expenditure of 35 healthy older women was determined from retrospective geolocation data and a multi-sensor device measuring energy expenditure (SenseWear Armband®). Barriers at home were identified with the Housing Enabler.
Results
The median was 51 environmental barriers with only 7.5 barriers between the 1st and 3rd quartile, on a total of 161 possible environmental barriers of the Housing Enabler. The number of home environmental barriers was positively and moderately correlated with energy expenditure at home (rs = 0.47, p = 0.01). No characteristic of the home built environment was identified that could explain the variability in energy expenditure.
Conclusion
Future research should identify the characteristics of the home associated with a lower or higher energy expenditure according to the characteristics of the person. This could be carried out by occupational therapists for the purpose of preventing deconditioning, energy management, promotion of social participation, recommendations for home adaptations or relocation.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=84555
in The British Journal of Occupational Therapy > Vol. 82 Issue 7 (Juillet 2019) . - p. 392-403[article] Relationship between home environment and energy expenditure of community-dwelling older adults [texte imprimé] / Alexandre Patry ; Claude Vincent ; Christian Duval ; Margaux Blamoutier ; Simon Brière ; Patrick Boissy . - 2019 . - p. 392-403.
doi.org/10.1177/0308022619830906
Langues : Anglais (eng)
in The British Journal of Occupational Therapy > Vol. 82 Issue 7 (Juillet 2019) . - p. 392-403
Mots-clés : Environmental barriers accessibility housing aging daily activities occupational therapy Résumé : Introduction
High energy expenditure by healthy older individuals has numerous benefits, and housework and exercises done at home are among the most common physical activities. However, there is little knowledge about how characteristics of the urban built environment could impact energy expenditure for moderate and vigorous daily activities. This study characterizes accessibility and a number of physical barriers, investigates the relationship between home environmental press and energy expenditure at home, and identifies the environmental characteristics that could explain variability in energy expenditure.
Method
The home energy expenditure of 35 healthy older women was determined from retrospective geolocation data and a multi-sensor device measuring energy expenditure (SenseWear Armband®). Barriers at home were identified with the Housing Enabler.
Results
The median was 51 environmental barriers with only 7.5 barriers between the 1st and 3rd quartile, on a total of 161 possible environmental barriers of the Housing Enabler. The number of home environmental barriers was positively and moderately correlated with energy expenditure at home (rs = 0.47, p = 0.01). No characteristic of the home built environment was identified that could explain the variability in energy expenditure.
Conclusion
Future research should identify the characteristics of the home associated with a lower or higher energy expenditure according to the characteristics of the person. This could be carried out by occupational therapists for the purpose of preventing deconditioning, energy management, promotion of social participation, recommendations for home adaptations or relocation.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=84555 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtFrom patient to participatory citizen / Anette Kjellberg in WFOT Bulletin, N°61 (01/05/2010)
[article]
Titre : From patient to participatory citizen : literature review of disability policy on participation and acces in relation to occupational therapy practice Type de document : texte imprimé Auteurs : Anette Kjellberg, Auteur Année de publication : 2010 Article en page(s) : pp. 32-38 Langues : Français (fre) Mots-clés : accessibility design for all human right participation CDPR Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=7309
in WFOT Bulletin > N°61 (01/05/2010) . - pp. 32-38[article] From patient to participatory citizen : literature review of disability policy on participation and acces in relation to occupational therapy practice [texte imprimé] / Anette Kjellberg, Auteur . - 2010 . - pp. 32-38.
Langues : Français (fre)
in WFOT Bulletin > N°61 (01/05/2010) . - pp. 32-38
Mots-clés : accessibility design for all human right participation CDPR Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=7309 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Réserve Consultable sur demande auprès des documentalistes
Exclu du prêtOccupational therapy in disaster reponse / Kit Sinclair in WFOT Bulletin, N°61 (01/05/2010)
[article]
Titre : Occupational therapy in disaster reponse : A dialogue between Kit Sainclair and Kerry Thomas Type de document : texte imprimé Auteurs : Kit Sinclair, Auteur ; Kerry Thomas, Auteur Année de publication : 2010 Article en page(s) : pp. 64-68 Langues : Français (fre) Mots-clés : disaster response volunteering accessibility livelihood Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=7314
in WFOT Bulletin > N°61 (01/05/2010) . - pp. 64-68[article] Occupational therapy in disaster reponse : A dialogue between Kit Sainclair and Kerry Thomas [texte imprimé] / Kit Sinclair, Auteur ; Kerry Thomas, Auteur . - 2010 . - pp. 64-68.
Langues : Français (fre)
in WFOT Bulletin > N°61 (01/05/2010) . - pp. 64-68
Mots-clés : disaster response volunteering accessibility livelihood Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=7314 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Réserve Consultable sur demande auprès des documentalistes
Exclu du prêt