Centre de Documentation Campus Montignies
Horaires :
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Attention, votre centre de documentation sera fermé du 27/04 au 12/05 inclus.
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Attention, votre centre de documentation sera fermé du 27/04 au 12/05 inclus.
Bienvenue sur le catalogue du centre de documentation du campus de Montignies.
Résultat de la recherche
12 résultat(s) recherche sur le mot-clé 'Troubles sensitifs'
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche Générer le flux rss de la recherche
Partager le résultat de cette recherche Faire une suggestion
Prise en charge en urgence d’un patient jeune victime du syndrome de la queue-de-cheval / Yvanne Jean-Baptiste in La revue de l'infirmière, 297 (janvier 2024)
[article]
Titre : Prise en charge en urgence d’un patient jeune victime du syndrome de la queue-de-cheval Type de document : texte imprimé Auteurs : Yvanne Jean-Baptiste Année de publication : 2024 Article en page(s) : p. 21-23 Langues : Français (fre) Mots-clés : Paresthésie Prise en charge du patient Polyradiculopathie Troubles sensitifs Urgences Résumé : Un jeune homme de 31 ans est conduit aux urgences, car il présente depuis deux jours des troubles sensitifs de type paresthésies aux membres inférieurs avec des dorsalies non soulagées par les antalgiques ainsi qu’une apparition de troubles sphinctériens et de plus en plus de difficulté à se mobiliser en raison de troubles de l’équilibre et des douleurs. Présentation de ce cas clinique. Note de contenu : Cet article fait partie du dossier " La chirurgie non programmée en traumatologie" Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=115830
in La revue de l'infirmière > 297 (janvier 2024) . - p. 21-23[article] Prise en charge en urgence d’un patient jeune victime du syndrome de la queue-de-cheval [texte imprimé] / Yvanne Jean-Baptiste . - 2024 . - p. 21-23.
Langues : Français (fre)
in La revue de l'infirmière > 297 (janvier 2024) . - p. 21-23
Mots-clés : Paresthésie Prise en charge du patient Polyradiculopathie Troubles sensitifs Urgences Résumé : Un jeune homme de 31 ans est conduit aux urgences, car il présente depuis deux jours des troubles sensitifs de type paresthésies aux membres inférieurs avec des dorsalies non soulagées par les antalgiques ainsi qu’une apparition de troubles sphinctériens et de plus en plus de difficulté à se mobiliser en raison de troubles de l’équilibre et des douleurs. Présentation de ce cas clinique. Note de contenu : Cet article fait partie du dossier " La chirurgie non programmée en traumatologie" Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=115830 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtComparison of Two Tools to Assess Sensory Features in Children With Autism Spectrum Disorder. / Catherine Dugas in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 72/1 (January/February 2018)
[article]
Titre : Comparison of Two Tools to Assess Sensory Features in Children With Autism Spectrum Disorder. Type de document : texte imprimé Auteurs : Catherine Dugas, Auteur ; Marie-Noëlle Simard, Auteur ; Eric Fombonne, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : pp.1-9 Langues : Américain (ame) Mots-clés : Trouble autistique Troubles sensitifs chelle d'évaluation du comportement Résumé : OBJECTIVE. This article documents the convergent validity of the Sensory Profile (SP) and the Sensory Processing Measure (SPM)-Home Form for children with autism spectrum disorder (ASD). METHOD. Parents of 34 children with ASD between ages 5 and 8 yr filled out both measures. Through correlations, χ2 tests, and levels of agreement between classifications, the results for the SP and the SPM-Home Form were compared. RESULTS. The raw scores were correlated for some sensory domains (hearing, vision, touch, and pro- prioception) and for social functioning. The classifications showed a significant level of agreement for most scales (κs = .247-.589, p ≤ .05) and for the total scores (κ = .324, p ≤ .01). CONCLUSION. This study provides further evidence of convergent validity between both tools. The SPM-Home Form identifies more children with ASD who present with sensory features for every domain measured by both tools. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=60727
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-9[article] Comparison of Two Tools to Assess Sensory Features in Children With Autism Spectrum Disorder. [texte imprimé] / Catherine Dugas, Auteur ; Marie-Noëlle Simard, Auteur ; Eric Fombonne, Auteur . - 2018 . - pp.1-9.
Langues : Américain (ame)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-9
Mots-clés : Trouble autistique Troubles sensitifs chelle d'évaluation du comportement Résumé : OBJECTIVE. This article documents the convergent validity of the Sensory Profile (SP) and the Sensory Processing Measure (SPM)-Home Form for children with autism spectrum disorder (ASD). METHOD. Parents of 34 children with ASD between ages 5 and 8 yr filled out both measures. Through correlations, χ2 tests, and levels of agreement between classifications, the results for the SP and the SPM-Home Form were compared. RESULTS. The raw scores were correlated for some sensory domains (hearing, vision, touch, and pro- prioception) and for social functioning. The classifications showed a significant level of agreement for most scales (κs = .247-.589, p ≤ .05) and for the total scores (κ = .324, p ≤ .01). CONCLUSION. This study provides further evidence of convergent validity between both tools. The SPM-Home Form identifies more children with ASD who present with sensory features for every domain measured by both tools. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=60727 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtEffectiveness of Cognitive and Occupation-Based Interventions for Children With Challenges in Sensory Processing and Integration: A Systematic Review. / Beth PFEIFFER in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 72/1 (January/February 2018)
[article]
Titre : Effectiveness of Cognitive and Occupation-Based Interventions for Children With Challenges in Sensory Processing and Integration: A Systematic Review. Type de document : texte imprimé Auteurs : Beth PFEIFFER, Auteur ; Gloria J. Frolek clark, Auteur ; Marian Arbesman, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : pp.1-9 Langues : Américain (ame) Mots-clés : Troubles sensitifs Pédiatrie ergothérapie Thérapie cognitive Résumé : This systematic review examines the evidence for the effectiveness of cognitive and occupation-based interventions to improve self-regulation in children and youth who have challenges in processing and integrating sensory information. The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis guided the methodology. Five studies identified through a comprehensive database search met the inclusion criteria and were separated into categories of cognitive and occupation-based interventions. Articles that did not specifically measure sensory integration (SI) or processing challenges were omitted. Synthesis of the articles suggests that self-regulation (e.g., sensory processing, emotional regulation, executive functioning, social function) improved with cognitive and occupation-based interventions. Because the number of studies that measured sensory processing or SI challenges was limited, researchers are encouraged to include these measures in future research to understand the impact of a broader range of cognitive and occupation-based interventions. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=60729
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-9[article] Effectiveness of Cognitive and Occupation-Based Interventions for Children With Challenges in Sensory Processing and Integration: A Systematic Review. [texte imprimé] / Beth PFEIFFER, Auteur ; Gloria J. Frolek clark, Auteur ; Marian Arbesman, Auteur . - 2018 . - pp.1-9.
Langues : Américain (ame)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-9
Mots-clés : Troubles sensitifs Pédiatrie ergothérapie Thérapie cognitive Résumé : This systematic review examines the evidence for the effectiveness of cognitive and occupation-based interventions to improve self-regulation in children and youth who have challenges in processing and integrating sensory information. The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis guided the methodology. Five studies identified through a comprehensive database search met the inclusion criteria and were separated into categories of cognitive and occupation-based interventions. Articles that did not specifically measure sensory integration (SI) or processing challenges were omitted. Synthesis of the articles suggests that self-regulation (e.g., sensory processing, emotional regulation, executive functioning, social function) improved with cognitive and occupation-based interventions. Because the number of studies that measured sensory processing or SI challenges was limited, researchers are encouraged to include these measures in future research to understand the impact of a broader range of cognitive and occupation-based interventions. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=60729 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtEfficacy of Occupational Therapy Using Ayres Sensory Integration®: A Systematic Review. / Roseann C. SCHAAF in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 72/1 (January/February 2018)
[article]
Titre : Efficacy of Occupational Therapy Using Ayres Sensory Integration®: A Systematic Review. Type de document : texte imprimé Auteurs : Roseann C. SCHAAF, Auteur ; Rachel L Dumont, Auteur ; Marian Arbesman, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : pp.1-10 Langues : Américain (ame) Mots-clés : Trouble autistique ergothérapie pédiatrie Troubles sensitifs Résumé : This systematic review addresses the question "What is the efficacy of occupational therapy using Ayres Sensory Integration® (ASI) to support functioning and participation as defined by the International Classification of Functioning, Disability and Health for persons with challenges in processing and integrating sensory information that interfere with everyday life participation?" Three randomized controlled trials, 1 retroactive analysis, and 1 single-subject ABA design published from 2007 to 2015, all of which happened to study children with autism, met inclusion criteria. The evidence is strong that ASI intervention demonstrates positive outcomes for improving individually generated goals of functioning and participation as measured by Goal Attainment Scaling for children with autism. Moderate evidence supported improvements in impairment-level outcomes of improvement in autistic behaviors and skills-based outcomes of reduction in caregiver assistance with self-care activities. Child outcomes in play, sensory--motor, and language skills and reduced caregiver assistance with social skills had emerging but insufficient evidence. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=60730
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-10[article] Efficacy of Occupational Therapy Using Ayres Sensory Integration®: A Systematic Review. [texte imprimé] / Roseann C. SCHAAF, Auteur ; Rachel L Dumont, Auteur ; Marian Arbesman, Auteur . - 2018 . - pp.1-10.
Langues : Américain (ame)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-10
Mots-clés : Trouble autistique ergothérapie pédiatrie Troubles sensitifs Résumé : This systematic review addresses the question "What is the efficacy of occupational therapy using Ayres Sensory Integration® (ASI) to support functioning and participation as defined by the International Classification of Functioning, Disability and Health for persons with challenges in processing and integrating sensory information that interfere with everyday life participation?" Three randomized controlled trials, 1 retroactive analysis, and 1 single-subject ABA design published from 2007 to 2015, all of which happened to study children with autism, met inclusion criteria. The evidence is strong that ASI intervention demonstrates positive outcomes for improving individually generated goals of functioning and participation as measured by Goal Attainment Scaling for children with autism. Moderate evidence supported improvements in impairment-level outcomes of improvement in autistic behaviors and skills-based outcomes of reduction in caregiver assistance with self-care activities. Child outcomes in play, sensory--motor, and language skills and reduced caregiver assistance with social skills had emerging but insufficient evidence. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=60730 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtInfluence de la sensorialité dans la marche idiopathique sur la pointe des pieds chez les enfants : revue systématique / Mathilde André in Kinésithérapie, la revue, 243 (mars 2022)
[article]
Titre : Influence de la sensorialité dans la marche idiopathique sur la pointe des pieds chez les enfants : revue systématique Type de document : texte imprimé Auteurs : Mathilde André ; Sophie Chapellier ; Aldjia Abdellaoui-Daoudi Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 19-26 Langues : Français (fre) Mots-clés : Troubles sensitifs marche idiopathique sur la pointe des pieds Résumé : Objectif
Le but de cette recherche était d’explorer le lien entre un dysfonctionnement sensoriel et une marche idiopathique sur la pointe des pieds afin de savoir si un traitement sensoriel peut être envisagé.
Méthode
La recherche bibliographique a été menée de mai à octobre 2019 dans cinq bases de données. Les articles qui évaluaient la sensorialité des enfants marchant sur la pointe des pieds ont étés retenus.
Résultats
Six articles ont été analysés. Des difficultés sensorielles localisées ont été identifiées : proprioceptives, vestibulaires et tactiles. Cependant, les évaluations globales ne révélaient pas de dysfonctionnement général de la sensorialité.
Discussion/Conclusion
L’évaluation de la sensorialité chez ces enfants est pertinente. Lors de la rééducation, le bilan doit analyser leurs réactions sensorielles pour, lorsque c’est nécessaire, proposer des exercices adaptés à leurs difficultés.
Niveau de preuve 2.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=102088
in Kinésithérapie, la revue > 243 (mars 2022) . - p. 19-26[article] Influence de la sensorialité dans la marche idiopathique sur la pointe des pieds chez les enfants : revue systématique [texte imprimé] / Mathilde André ; Sophie Chapellier ; Aldjia Abdellaoui-Daoudi . - 2022 . - p. 19-26.
Langues : Français (fre)
in Kinésithérapie, la revue > 243 (mars 2022) . - p. 19-26
Mots-clés : Troubles sensitifs marche idiopathique sur la pointe des pieds Résumé : Objectif
Le but de cette recherche était d’explorer le lien entre un dysfonctionnement sensoriel et une marche idiopathique sur la pointe des pieds afin de savoir si un traitement sensoriel peut être envisagé.
Méthode
La recherche bibliographique a été menée de mai à octobre 2019 dans cinq bases de données. Les articles qui évaluaient la sensorialité des enfants marchant sur la pointe des pieds ont étés retenus.
Résultats
Six articles ont été analysés. Des difficultés sensorielles localisées ont été identifiées : proprioceptives, vestibulaires et tactiles. Cependant, les évaluations globales ne révélaient pas de dysfonctionnement général de la sensorialité.
Discussion/Conclusion
L’évaluation de la sensorialité chez ces enfants est pertinente. Lors de la rééducation, le bilan doit analyser leurs réactions sensorielles pour, lorsque c’est nécessaire, proposer des exercices adaptés à leurs difficultés.
Niveau de preuve 2.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=102088 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêt"Justin : mon corps cet étranger ?" / Sylvie Baste in Thérapie psychomotrice et recherches, 141 (2005)
PermalinkLinking Neuroscience, Function, and Intervention: A Scoping Review of Sensory Processing and Mental Illness. / Antoine L. BAILLIARD in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 71/5 (2017)
PermalinkParental or Teacher Education and Coaching to Support Function and Participation of Children and Youth With Sensory Processing and Sensory Integration Challenges: A Systematic Review. / Heather Miller Kuhaneck in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 72/1 (January/February 2018)
PermalinkSensory Processing in the General Population: Adaptability, Resiliency, and Challenging Behavior. / Evan E Dean in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 72/1 (January/February 2018)
PermalinkSpecific Sensory Techniques and Sensory Environmental Modifications for Children and Youth With Sensory Integration Difficulties: A Systematic Review. / Stefanie C. Bodison in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 72/1 (January/February 2018)
Permalink