Centre de Documentation Campus Montignies
Horaires :
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-18h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h-18h30
Vendredi : 8h-16h30
Votre centre de documentation fermera de 12h30 à 13h ce vendredi 28 juin et fermera à 14h30.
Dès ce lundi 1er juillet jusqu'au mercredi 10 juillet l'horaire du centre de documentation sera adapté :
Lundi 1er juillet : de 8h à 12h et de 12h30 à 16h
Mardi 2 juillet : de 8h à 12h15
Mercredi 3 juillet : de 9h à 12h et de 12h30 à 15h15
Jeudi 4 juillet : de 8h à 12h30 et de 13h à 18h30
Lundi 8 juillet : de 8h à 12h et de 12h30 à 16h
Mardi 9 juillet : de 8h à 12h15
Réouverture dès ce lundi 19 août.
Bienvenue sur le catalogue du centre de documentation du campus de Montignies.
Résultat de la recherche
12 résultat(s) recherche sur le mot-clé 'Troubles sensitifs' ![Ne pas surligner les mots recherchés Ne pas surligner les mots recherchés](./images/text_horizontalrule.png)
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche Générer le flux rss de la recherche
Partager le résultat de cette recherche Faire une suggestion
![détail détail](./getgif.php?nomgif=plus)
[article]
Titre : |
Prise en charge en urgence d’un patient jeune victime du syndrome de la queue-de-cheval |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Yvanne Jean-Baptiste |
Année de publication : |
2024 |
Article en page(s) : |
p. 21-23 |
Langues : |
Français (fre) |
Mots-clés : |
Paresthésie Prise en charge du patient Polyradiculopathie Troubles sensitifs Urgences |
Résumé : |
Un jeune homme de 31 ans est conduit aux urgences, car il présente depuis deux jours des troubles sensitifs de type paresthésies aux membres inférieurs avec des dorsalies non soulagées par les antalgiques ainsi qu’une apparition de troubles sphinctériens et de plus en plus de difficulté à se mobiliser en raison de troubles de l’équilibre et des douleurs. Présentation de ce cas clinique. |
Note de contenu : |
Cet article fait partie du dossier " La chirurgie non programmée en traumatologie" |
Permalink : |
./index.php?lvl=notice_display&id=115830 |
in La revue de l'infirmière > 297 (janvier 2024) . - p. 21-23
|
Exemplaires (1)
|
Revue | Revue | Centre de Documentation HELHa Campus Montignies | Armoires à volets | Document exclu du prêt - à consulter sur place Exclu du prêt |
![détail détail](./getgif.php?nomgif=plus)
[article]
Titre : |
Comparison of Two Tools to Assess Sensory Features in Children With Autism Spectrum Disorder. |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Catherine Dugas, Auteur ; Marie-Noëlle Simard, Auteur ; Eric Fombonne, Auteur |
Année de publication : |
2018 |
Article en page(s) : |
pp.1-9 |
Langues : |
Américain (ame) |
Mots-clés : |
Trouble autistique Troubles sensitifs chelle d'évaluation du comportement |
Résumé : |
OBJECTIVE. This article documents the convergent validity of the Sensory Profile (SP) and the Sensory Processing Measure (SPM)-Home Form for children with autism spectrum disorder (ASD). METHOD. Parents of 34 children with ASD between ages 5 and 8 yr filled out both measures. Through correlations, χ2 tests, and levels of agreement between classifications, the results for the SP and the SPM-Home Form were compared. RESULTS. The raw scores were correlated for some sensory domains (hearing, vision, touch, and pro- prioception) and for social functioning. The classifications showed a significant level of agreement for most scales (κs = .247-.589, p ≤ .05) and for the total scores (κ = .324, p ≤ .01). CONCLUSION. This study provides further evidence of convergent validity between both tools. The SPM-Home Form identifies more children with ASD who present with sensory features for every domain measured by both tools. |
Permalink : |
./index.php?lvl=notice_display&id=60727 |
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-9
[article] Comparison of Two Tools to Assess Sensory Features in Children With Autism Spectrum Disorder. [texte imprimé] / Catherine Dugas, Auteur ; Marie-Noëlle Simard, Auteur ; Eric Fombonne, Auteur . - 2018 . - pp.1-9. Langues : Américain ( ame) in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-9
Mots-clés : |
Trouble autistique Troubles sensitifs chelle d'évaluation du comportement |
Résumé : |
OBJECTIVE. This article documents the convergent validity of the Sensory Profile (SP) and the Sensory Processing Measure (SPM)-Home Form for children with autism spectrum disorder (ASD). METHOD. Parents of 34 children with ASD between ages 5 and 8 yr filled out both measures. Through correlations, χ2 tests, and levels of agreement between classifications, the results for the SP and the SPM-Home Form were compared. RESULTS. The raw scores were correlated for some sensory domains (hearing, vision, touch, and pro- prioception) and for social functioning. The classifications showed a significant level of agreement for most scales (κs = .247-.589, p ≤ .05) and for the total scores (κ = .324, p ≤ .01). CONCLUSION. This study provides further evidence of convergent validity between both tools. The SPM-Home Form identifies more children with ASD who present with sensory features for every domain measured by both tools. |
Permalink : |
./index.php?lvl=notice_display&id=60727 |
| ![Comparison of Two Tools to Assess Sensory Features in Children With Autism Spectrum Disorder. vignette](./images/vide.png) |
Exemplaires (1)
|
Revue | Revue | Centre de Documentation HELHa Campus Montignies | Armoires à volets | Document exclu du prêt - à consulter sur place Exclu du prêt |
![détail détail](./getgif.php?nomgif=plus)
[article]
Titre : |
Effectiveness of Cognitive and Occupation-Based Interventions for Children With Challenges in Sensory Processing and Integration: A Systematic Review. |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Beth PFEIFFER, Auteur ; Gloria J. Frolek clark, Auteur ; Marian Arbesman, Auteur |
Année de publication : |
2018 |
Article en page(s) : |
pp.1-9 |
Langues : |
Américain (ame) |
Mots-clés : |
Troubles sensitifs Pédiatrie ergothérapie Thérapie cognitive |
Résumé : |
This systematic review examines the evidence for the effectiveness of cognitive and occupation-based interventions to improve self-regulation in children and youth who have challenges in processing and integrating sensory information. The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis guided the methodology. Five studies identified through a comprehensive database search met the inclusion criteria and were separated into categories of cognitive and occupation-based interventions. Articles that did not specifically measure sensory integration (SI) or processing challenges were omitted. Synthesis of the articles suggests that self-regulation (e.g., sensory processing, emotional regulation, executive functioning, social function) improved with cognitive and occupation-based interventions. Because the number of studies that measured sensory processing or SI challenges was limited, researchers are encouraged to include these measures in future research to understand the impact of a broader range of cognitive and occupation-based interventions. |
Permalink : |
./index.php?lvl=notice_display&id=60729 |
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-9
[article] Effectiveness of Cognitive and Occupation-Based Interventions for Children With Challenges in Sensory Processing and Integration: A Systematic Review. [texte imprimé] / Beth PFEIFFER, Auteur ; Gloria J. Frolek clark, Auteur ; Marian Arbesman, Auteur . - 2018 . - pp.1-9. Langues : Américain ( ame) in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-9
Mots-clés : |
Troubles sensitifs Pédiatrie ergothérapie Thérapie cognitive |
Résumé : |
This systematic review examines the evidence for the effectiveness of cognitive and occupation-based interventions to improve self-regulation in children and youth who have challenges in processing and integrating sensory information. The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis guided the methodology. Five studies identified through a comprehensive database search met the inclusion criteria and were separated into categories of cognitive and occupation-based interventions. Articles that did not specifically measure sensory integration (SI) or processing challenges were omitted. Synthesis of the articles suggests that self-regulation (e.g., sensory processing, emotional regulation, executive functioning, social function) improved with cognitive and occupation-based interventions. Because the number of studies that measured sensory processing or SI challenges was limited, researchers are encouraged to include these measures in future research to understand the impact of a broader range of cognitive and occupation-based interventions. |
Permalink : |
./index.php?lvl=notice_display&id=60729 |
| ![Effectiveness of Cognitive and Occupation-Based Interventions for Children With Challenges in Sensory Processing and Integration: A Systematic Review. vignette](./images/vide.png) |
Exemplaires (1)
|
Revue | Revue | Centre de Documentation HELHa Campus Montignies | Armoires à volets | Document exclu du prêt - à consulter sur place Exclu du prêt |
![détail détail](./getgif.php?nomgif=plus)
[article]
Titre : |
Efficacy of Occupational Therapy Using Ayres Sensory Integration®: A Systematic Review. |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Roseann C. SCHAAF, Auteur ; Rachel L Dumont, Auteur ; Marian Arbesman, Auteur |
Année de publication : |
2018 |
Article en page(s) : |
pp.1-10 |
Langues : |
Américain (ame) |
Mots-clés : |
Trouble autistique ergothérapie pédiatrie Troubles sensitifs |
Résumé : |
This systematic review addresses the question "What is the efficacy of occupational therapy using Ayres Sensory Integration® (ASI) to support functioning and participation as defined by the International Classification of Functioning, Disability and Health for persons with challenges in processing and integrating sensory information that interfere with everyday life participation?" Three randomized controlled trials, 1 retroactive analysis, and 1 single-subject ABA design published from 2007 to 2015, all of which happened to study children with autism, met inclusion criteria. The evidence is strong that ASI intervention demonstrates positive outcomes for improving individually generated goals of functioning and participation as measured by Goal Attainment Scaling for children with autism. Moderate evidence supported improvements in impairment-level outcomes of improvement in autistic behaviors and skills-based outcomes of reduction in caregiver assistance with self-care activities. Child outcomes in play, sensory--motor, and language skills and reduced caregiver assistance with social skills had emerging but insufficient evidence. |
Permalink : |
./index.php?lvl=notice_display&id=60730 |
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-10
[article] Efficacy of Occupational Therapy Using Ayres Sensory Integration®: A Systematic Review. [texte imprimé] / Roseann C. SCHAAF, Auteur ; Rachel L Dumont, Auteur ; Marian Arbesman, Auteur . - 2018 . - pp.1-10. Langues : Américain ( ame) in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 72/1 (January/February 2018) . - pp.1-10
Mots-clés : |
Trouble autistique ergothérapie pédiatrie Troubles sensitifs |
Résumé : |
This systematic review addresses the question "What is the efficacy of occupational therapy using Ayres Sensory Integration® (ASI) to support functioning and participation as defined by the International Classification of Functioning, Disability and Health for persons with challenges in processing and integrating sensory information that interfere with everyday life participation?" Three randomized controlled trials, 1 retroactive analysis, and 1 single-subject ABA design published from 2007 to 2015, all of which happened to study children with autism, met inclusion criteria. The evidence is strong that ASI intervention demonstrates positive outcomes for improving individually generated goals of functioning and participation as measured by Goal Attainment Scaling for children with autism. Moderate evidence supported improvements in impairment-level outcomes of improvement in autistic behaviors and skills-based outcomes of reduction in caregiver assistance with self-care activities. Child outcomes in play, sensory--motor, and language skills and reduced caregiver assistance with social skills had emerging but insufficient evidence. |
Permalink : |
./index.php?lvl=notice_display&id=60730 |
| ![Efficacy of Occupational Therapy Using Ayres Sensory Integration®: A Systematic Review. vignette](./images/vide.png) |
Exemplaires (1)
|
Revue | Revue | Centre de Documentation HELHa Campus Montignies | Armoires à volets | Document exclu du prêt - à consulter sur place Exclu du prêt |
![détail détail](./getgif.php?nomgif=plus)
[article]
Titre : |
Influence de la sensorialité dans la marche idiopathique sur la pointe des pieds chez les enfants : revue systématique |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Mathilde André ; Sophie Chapellier ; Aldjia Abdellaoui-Daoudi |
Année de publication : |
2022 |
Article en page(s) : |
p. 19-26 |
Langues : |
Français (fre) |
Mots-clés : |
Troubles sensitifs marche idiopathique sur la pointe des pieds |
Résumé : |
Objectif
Le but de cette recherche était d’explorer le lien entre un dysfonctionnement sensoriel et une marche idiopathique sur la pointe des pieds afin de savoir si un traitement sensoriel peut être envisagé.
Méthode
La recherche bibliographique a été menée de mai à octobre 2019 dans cinq bases de données. Les articles qui évaluaient la sensorialité des enfants marchant sur la pointe des pieds ont étés retenus.
Résultats
Six articles ont été analysés. Des difficultés sensorielles localisées ont été identifiées : proprioceptives, vestibulaires et tactiles. Cependant, les évaluations globales ne révélaient pas de dysfonctionnement général de la sensorialité.
Discussion/Conclusion
L’évaluation de la sensorialité chez ces enfants est pertinente. Lors de la rééducation, le bilan doit analyser leurs réactions sensorielles pour, lorsque c’est nécessaire, proposer des exercices adaptés à leurs difficultés.
Niveau de preuve 2. |
Permalink : |
./index.php?lvl=notice_display&id=102088 |
in Kinésithérapie, la revue > 243 (mars 2022) . - p. 19-26
[article] Influence de la sensorialité dans la marche idiopathique sur la pointe des pieds chez les enfants : revue systématique [texte imprimé] / Mathilde André ; Sophie Chapellier ; Aldjia Abdellaoui-Daoudi . - 2022 . - p. 19-26. Langues : Français ( fre) in Kinésithérapie, la revue > 243 (mars 2022) . - p. 19-26
Mots-clés : |
Troubles sensitifs marche idiopathique sur la pointe des pieds |
Résumé : |
Objectif
Le but de cette recherche était d’explorer le lien entre un dysfonctionnement sensoriel et une marche idiopathique sur la pointe des pieds afin de savoir si un traitement sensoriel peut être envisagé.
Méthode
La recherche bibliographique a été menée de mai à octobre 2019 dans cinq bases de données. Les articles qui évaluaient la sensorialité des enfants marchant sur la pointe des pieds ont étés retenus.
Résultats
Six articles ont été analysés. Des difficultés sensorielles localisées ont été identifiées : proprioceptives, vestibulaires et tactiles. Cependant, les évaluations globales ne révélaient pas de dysfonctionnement général de la sensorialité.
Discussion/Conclusion
L’évaluation de la sensorialité chez ces enfants est pertinente. Lors de la rééducation, le bilan doit analyser leurs réactions sensorielles pour, lorsque c’est nécessaire, proposer des exercices adaptés à leurs difficultés.
Niveau de preuve 2. |
Permalink : |
./index.php?lvl=notice_display&id=102088 |
|
Exemplaires (1)
|
Revue | Revue | Centre de Documentation HELHa Campus Montignies | Armoires à volets | Document exclu du prêt - à consulter sur place Exclu du prêt |
Permalink
Permalink
Permalink
Permalink
Permalink