Centre de Documentation HELHa - Loverval
Horaire d'ouverture :
Lundi, de 7h45 à 15h45
Mardi, de 7h45 à 15h45
Mercredi, de 8h à 16h
Jeudi, de 7h45 à 15h45
Vendredi, de 7h45 à 13h45
Fermeture les jours fériés et durant les congés scolaires
Bienvenue sur le catalogue du centre de documentation de la HELHa de Loverval.
Pour avoir accès aux documents numériques et aux bases de données, vous devez vous authentifier avec vos identifiants HELHa
Détail de l'auteur
Documents disponibles écrits par cet auteur
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche

(2009)
Titre : |
Leren spreken. Een didactische handleiding voor docenten NT2 |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Margreet Verboog |
Editeur : |
Bussum [Pays-Bas] : Coutinho |
Année de publication : |
2009 |
Importance : |
191 p. |
Format : |
24 cm |
ISBN/ISSN/EAN : |
978-90-469-0164-9 |
Langues : |
Néerlandais (nla) |
Catégories : |
Communication:Communication orale
|
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Spreekvaardigheid is van cruciaal belang voor mensen die willen participeren in de maatschappij. Anderstaligen worden in de samenleving in de eerste plaats beoordeeld op hun spreken. Niet voor niets speelt spreekvaardigheid een belangrijke rol in het inburgeringsexamen. De steeds terugkerende vraag in het spreekonderwijs is: Hoe kunnen we de spreekles beter, effectiever en gestructureerder aanpakken?
Leren spreken geeft de aanzet voor een systematische organisatie van spreeklessen. In de eerste hoofdstukken wordt ingegaan op de eisen waaraan spreekonderwijs moet voldoen, de vaardigheden die nodig zijn bij het spreken en het niveau van de spreektaal. Vervolgens staat de lespraktijk centraal: de praktische invulling van de spreekles, het geven van feedback en het oefenen in praktijksituaties. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om praktijksituaties die in het inburgeringsexamen gevraagd worden, zoals het afsluiten van een verzekering, het aanmelden van een kind voor een peuterspeelzaal of het voeren van een werkoverleg. Tot slot bevat dit boek een ruim aanbod aan spreekoefeningen, spreektaken en werkbladen. Bij deze oefeningen en taken wordt aangegeven voor welk doel ze geschikt zijn. Zo kan iedere docent een werkvorm kiezen die bij de cursisten past." |
Leren spreken. Een didactische handleiding voor docenten NT2 [texte imprimé] / Margreet Verboog . - Bussum (Postbus 333, 1400 AH, Pays-Bas) : Coutinho, 2009 . - 191 p. ; 24 cm. ISBN : 978-90-469-0164-9 Langues : Néerlandais ( nla)
Catégories : |
Communication:Communication orale
|
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Spreekvaardigheid is van cruciaal belang voor mensen die willen participeren in de maatschappij. Anderstaligen worden in de samenleving in de eerste plaats beoordeeld op hun spreken. Niet voor niets speelt spreekvaardigheid een belangrijke rol in het inburgeringsexamen. De steeds terugkerende vraag in het spreekonderwijs is: Hoe kunnen we de spreekles beter, effectiever en gestructureerder aanpakken?
Leren spreken geeft de aanzet voor een systematische organisatie van spreeklessen. In de eerste hoofdstukken wordt ingegaan op de eisen waaraan spreekonderwijs moet voldoen, de vaardigheden die nodig zijn bij het spreken en het niveau van de spreektaal. Vervolgens staat de lespraktijk centraal: de praktische invulling van de spreekles, het geven van feedback en het oefenen in praktijksituaties. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om praktijksituaties die in het inburgeringsexamen gevraagd worden, zoals het afsluiten van een verzekering, het aanmelden van een kind voor een peuterspeelzaal of het voeren van een werkoverleg. Tot slot bevat dit boek een ruim aanbod aan spreekoefeningen, spreektaken en werkbladen. Bij deze oefeningen en taken wordt aangegeven voor welk doel ze geschikt zijn. Zo kan iedere docent een werkvorm kiezen die bij de cursisten past." |
|  |
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
|
L006326 | 803Did VER 006326 | Livre | Bibliothèque principale | Langues | Disponible |

(2018)
Titre de série : |
NT2-cahier |
Titre : |
Buitenschools leren : Spreken van binnen naar buiten de les |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Margreet Verboog |
Editeur : |
Amsterdam : Boom |
Année de publication : |
2018 |
Importance : |
63 p. |
Format : |
21 cm |
ISBN/ISSN/EAN : |
978-90-244-0732-3 |
Langues : |
Néerlandais (nla) |
Catégories : |
Communication:Communication orale
|
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Veel praten met Nederlanders is voor anderstaligen cruciaal voor het ontwikkelen van een goede taalvaardigheid. Helaas blijft het voeren van gesprekken in het Nederlands vaak beperkt tot de NT2-les. In dit cahier laat auteur Margreet Verboog u zien hoe u uw cursisten stimuleert om ook in het dagelijks leven hun spreekvaardigheid in het Nederlands te oefenen.
Het cahier biedt de docent doelgerichte oefeningen, met bijbehorende formulieren, die de cursisten uitnodigen en motiveren om buiten de taalles het Nederlands te gebruiken. Het cahier bevat tevens richtlijnen voor het voorbereiden van een goede spreekles, behandelt het omgaan met spreekangst en leert u hoe u als docent feedback geeft op spreekvaardigheid." |
NT2-cahier. Buitenschools leren : Spreken van binnen naar buiten de les [texte imprimé] / Margreet Verboog . - Amsterdam : Boom, 2018 . - 63 p. ; 21 cm. ISBN : 978-90-244-0732-3 Langues : Néerlandais ( nla)
Catégories : |
Communication:Communication orale
|
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Veel praten met Nederlanders is voor anderstaligen cruciaal voor het ontwikkelen van een goede taalvaardigheid. Helaas blijft het voeren van gesprekken in het Nederlands vaak beperkt tot de NT2-les. In dit cahier laat auteur Margreet Verboog u zien hoe u uw cursisten stimuleert om ook in het dagelijks leven hun spreekvaardigheid in het Nederlands te oefenen.
Het cahier biedt de docent doelgerichte oefeningen, met bijbehorende formulieren, die de cursisten uitnodigen en motiveren om buiten de taalles het Nederlands te gebruiken. Het cahier bevat tevens richtlijnen voor het voorbereiden van een goede spreekles, behandelt het omgaan met spreekangst en leert u hoe u als docent feedback geeft op spreekvaardigheid." |
|  |
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
|
L006324 | 803Did VER 006324 | Livre | Bibliothèque principale | Langues | Disponible |

(2021)
Titre de série : |
NT2-cahier |
Titre : |
Dyslexie : Herkennen en begeleiden van NT2-leerders met dyslexie |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Margreet Verboog |
Editeur : |
Amsterdam : Boom |
Année de publication : |
2021 |
Importance : |
68 p. |
Format : |
21 cm |
ISBN/ISSN/EAN : |
978-90-244-4480-9 |
Langues : |
Néerlandais (nla) |
Catégories : |
Pédagogie:Trouble de l'apprentissage Pédagogie:Trouble de l'apprentissage:dyslexie
|
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Als NT2-docent kom je vaak leerders tegen die traag lezen en daarbij fouten maken, of die veel en vreemde spelfouten maken bij het schrijven. Dat kan te maken hebben met het leerproces van tweedetaalverwerving of met de specifieke groep leerders die soms weinig onderwijs heeft gehad. Maar het kan ook betekenen dat iemand dyslectisch is. Wat het onderliggende probleem is, is voor een docent vaak lastig te beoordelen.
Het probleem is dat dyslexie in veel gradaties en vormen voorkomt. Ook bij leerlingen in het reguliere onderwijs is dyslexie al niet eenvoudig vast te stellen, hiervoor zijn professionals en aparte tests nodig.
Dit cahier geeft de NT2-docent veel praktische informatie over dyslexie. Het bevat ook tips waarmee je als docent een mogelijk dyslectische cursist kunt helpen bij het lezen en schrijven. Op de website bij dit cahier staan handige hulpmiddelen, zoals een checklist voor lees- en spellingproblemen, een vragenlijst die als leidraad kan dienen bij een gesprek met een cursist en een format voor een plan van aanpak." |
NT2-cahier. Dyslexie : Herkennen en begeleiden van NT2-leerders met dyslexie [texte imprimé] / Margreet Verboog . - Amsterdam : Boom, 2021 . - 68 p. ; 21 cm. ISBN : 978-90-244-4480-9 Langues : Néerlandais ( nla)
Catégories : |
Pédagogie:Trouble de l'apprentissage Pédagogie:Trouble de l'apprentissage:dyslexie
|
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Als NT2-docent kom je vaak leerders tegen die traag lezen en daarbij fouten maken, of die veel en vreemde spelfouten maken bij het schrijven. Dat kan te maken hebben met het leerproces van tweedetaalverwerving of met de specifieke groep leerders die soms weinig onderwijs heeft gehad. Maar het kan ook betekenen dat iemand dyslectisch is. Wat het onderliggende probleem is, is voor een docent vaak lastig te beoordelen.
Het probleem is dat dyslexie in veel gradaties en vormen voorkomt. Ook bij leerlingen in het reguliere onderwijs is dyslexie al niet eenvoudig vast te stellen, hiervoor zijn professionals en aparte tests nodig.
Dit cahier geeft de NT2-docent veel praktische informatie over dyslexie. Het bevat ook tips waarmee je als docent een mogelijk dyslectische cursist kunt helpen bij het lezen en schrijven. Op de website bij dit cahier staan handige hulpmiddelen, zoals een checklist voor lees- en spellingproblemen, een vragenlijst die als leidraad kan dienen bij een gesprek met een cursist en een format voor een plan van aanpak." |
|  |
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
|
L006315 | 803Did VER 006315 | Livre | Bibliothèque principale | Langues | Disponible |

(2017)
Titre de série : |
NT2-cahier |
Titre : |
Klassenmanagement : Hoe organiseer ik mijn lessen ? |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Margreet Verboog |
Editeur : |
Amsterdam : Boom |
Année de publication : |
2017 |
Importance : |
68 p. |
Format : |
21 cm |
ISBN/ISSN/EAN : |
978-90-244-1583-0 |
Langues : |
Néerlandais (nla) |
Catégories : |
Pédagogie:gestion de la classe
|
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Wat moet ik doen als iemand steeds te laat komt? Hoe motiveer ik verplichte inburgeraars? Hoe kan ik me wat assertiever opstellen tegenover cursisten, collega's en vrijwilligers? Docenten NT2 kennen deze vragen maar al te goed. Ze komen voort uit de dagelijkse lespraktijk.
In dit NT2-Cahier Klassenmanagement beschrijft de auteur in 24 eenvoudige en praktische stappen hoe u in de praktijk veelvoorkomende knelpunten voorkomt of oplost. Veel van de adviezen die in het cahier zijn opgenomen, zijn afkomstig van ervaren docenten uit alle vormen van onderwijs. " |
NT2-cahier. Klassenmanagement : Hoe organiseer ik mijn lessen ? [texte imprimé] / Margreet Verboog . - Amsterdam : Boom, 2017 . - 68 p. ; 21 cm. ISBN : 978-90-244-1583-0 Langues : Néerlandais ( nla)
Catégories : |
Pédagogie:gestion de la classe
|
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"Wat moet ik doen als iemand steeds te laat komt? Hoe motiveer ik verplichte inburgeraars? Hoe kan ik me wat assertiever opstellen tegenover cursisten, collega's en vrijwilligers? Docenten NT2 kennen deze vragen maar al te goed. Ze komen voort uit de dagelijkse lespraktijk.
In dit NT2-Cahier Klassenmanagement beschrijft de auteur in 24 eenvoudige en praktische stappen hoe u in de praktijk veelvoorkomende knelpunten voorkomt of oplost. Veel van de adviezen die in het cahier zijn opgenomen, zijn afkomstig van ervaren docenten uit alle vormen van onderwijs. " |
|  |
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
|
L006316 | 803Did VER 006316 | Livre | Bibliothèque principale | Langues | Disponible |

(2019)
Titre de série : |
NT2-cahier |
Titre : |
Taalkit voor docenten : Alles wat een NT2-docent wil weten over taal |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Margreet Verboog |
Editeur : |
Amsterdam : Boom |
Année de publication : |
2019 |
Importance : |
87 p. |
Format : |
21 cm |
ISBN/ISSN/EAN : |
978-90-5875-695-4 |
Langues : |
Néerlandais (nla) |
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"In de opleiding tot docent NT2 staat de didactiek van het Nederlands als tweede taal centraal, maar is vaak weinig ruimte voor de taal zelf. Omdat lang niet alle NT2-docenten een taalkundige achtergrond hebben, is er vaak sprake van een tekort aan kennis op dit vlak.
In dit cahier geeft auteur Margreet Verboog inzicht in diverse belangrijke taalverschijnselen en maatschappelijk relevante taalkwesties. Uw eigen taalkit, waarmee u snel en gemakkelijk de juiste taalkundige achtergrondkennis opdoet die uw lessen kunnen verrijken." |
NT2-cahier. Taalkit voor docenten : Alles wat een NT2-docent wil weten over taal [texte imprimé] / Margreet Verboog . - Amsterdam : Boom, 2019 . - 87 p. ; 21 cm. ISBN : 978-90-5875-695-4 Langues : Néerlandais ( nla)
Index. décimale : |
803Did Didactique du néerlandais |
Résumé : |
"In de opleiding tot docent NT2 staat de didactiek van het Nederlands als tweede taal centraal, maar is vaak weinig ruimte voor de taal zelf. Omdat lang niet alle NT2-docenten een taalkundige achtergrond hebben, is er vaak sprake van een tekort aan kennis op dit vlak.
In dit cahier geeft auteur Margreet Verboog inzicht in diverse belangrijke taalverschijnselen en maatschappelijk relevante taalkwesties. Uw eigen taalkit, waarmee u snel en gemakkelijk de juiste taalkundige achtergrondkennis opdoet die uw lessen kunnen verrijken." |
|  |
Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
|
L006320 | 803Did VER 006320 | Livre | Bibliothèque principale | Langues | Disponible |

(2017)
Permalink