Centre de Documentation Campus Montignies
Horaires :
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-17h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h30-18h30
Vendredi : 8h30-12h30 et 13h-14h30
Votre centre de documentation sera exceptionnellement fermé de 12h30 à 13h ce lundi 18 novembre.
Egalement, il sera fermé de 12h30 à 13h30 ce mercredi 20 novembre.
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-17h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h30-18h30
Vendredi : 8h30-12h30 et 13h-14h30
Votre centre de documentation sera exceptionnellement fermé de 12h30 à 13h ce lundi 18 novembre.
Egalement, il sera fermé de 12h30 à 13h30 ce mercredi 20 novembre.
Bienvenue sur le catalogue du centre de documentation du campus de Montignies.
Détail de l'auteur
Auteur Debbie Laliberte Rudman |
Documents disponibles écrits par cet auteur
Ajouter le résultat dans votre panier Faire une suggestion Affiner la recherche
Challenges in enacting occupation-based social transformative practices: A critical dialogical study / Lisette Farias in Canadian Journal of Occupational Therapy, 86(3) (Juin 2019)
[article]
Titre : Challenges in enacting occupation-based social transformative practices: A critical dialogical study Titre original : Les difficultés liées à la mise en oeuvre de pratiques du changement social fondées sur l'occupation : étude critique dialogique Type de document : texte imprimé Auteurs : Lisette Farias ; Debbie Laliberte Rudman Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 243-252 Note générale : doi.org/10.1177/0008417419828798 Langues : Français (fre) Mots-clés : Analyse critique du discours Approche critique dialogique Changement social Néolibéralisme Réflexivité critique Résumé : À l’échelle mondiale, les ergothérapeutes saisissent le potentiel transformateur de l’occupation pour susciter l’engagement de la profession à favoriser le changement social.
But.
Cette étude examinait les constructions idéales des pratiques du changement social fondées sur l’occupation et les difficultés pouvant se présenter lors de la mise en œuvre de ces pratiques.
Méthodologie.
Cinq participants ayant de l’expérience face au développement de pratiques conformes aux objectifs du changement social dans divers endroits ont été recrutés. Dans cette étude critique dialogique, trois entretiens dialogiques ont été effectués auprès de chaque participant. La réflexivité critique a été effectuée au moyen d’échange de transcriptions et de réflexions critiques avec les participants. Une analyse critique du discours a été effectuée afin d’examiner comment ces pratiques sont articulées dans les discours et autres caractéristiques contextuelles.
Résultats.
Les résultats abordent les constructions de la pratique idéale et trois thèmes qui offrent des réflexions critiques sur les façons dont les discours orientent les possibilités de favoriser le changement social par l’occupation.
Conséquences.
Cette étude rassemble des connaissances expérientielles et théoriques en vue de faire progresser les pratiques du changement social en problématisant des discours n’ayant pas été suffisamment examinés en ergothérapie.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=84264
in Canadian Journal of Occupational Therapy > 86(3) (Juin 2019) . - p. 243-252[article] Challenges in enacting occupation-based social transformative practices: A critical dialogical study = Les difficultés liées à la mise en oeuvre de pratiques du changement social fondées sur l'occupation : étude critique dialogique [texte imprimé] / Lisette Farias ; Debbie Laliberte Rudman . - 2019 . - p. 243-252.
doi.org/10.1177/0008417419828798
Langues : Français (fre)
in Canadian Journal of Occupational Therapy > 86(3) (Juin 2019) . - p. 243-252
Mots-clés : Analyse critique du discours Approche critique dialogique Changement social Néolibéralisme Réflexivité critique Résumé : À l’échelle mondiale, les ergothérapeutes saisissent le potentiel transformateur de l’occupation pour susciter l’engagement de la profession à favoriser le changement social.
But.
Cette étude examinait les constructions idéales des pratiques du changement social fondées sur l’occupation et les difficultés pouvant se présenter lors de la mise en œuvre de ces pratiques.
Méthodologie.
Cinq participants ayant de l’expérience face au développement de pratiques conformes aux objectifs du changement social dans divers endroits ont été recrutés. Dans cette étude critique dialogique, trois entretiens dialogiques ont été effectués auprès de chaque participant. La réflexivité critique a été effectuée au moyen d’échange de transcriptions et de réflexions critiques avec les participants. Une analyse critique du discours a été effectuée afin d’examiner comment ces pratiques sont articulées dans les discours et autres caractéristiques contextuelles.
Résultats.
Les résultats abordent les constructions de la pratique idéale et trois thèmes qui offrent des réflexions critiques sur les façons dont les discours orientent les possibilités de favoriser le changement social par l’occupation.
Conséquences.
Cette étude rassemble des connaissances expérientielles et théoriques en vue de faire progresser les pratiques du changement social en problématisant des discours n’ayant pas été suffisamment examinés en ergothérapie.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=84264 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtPractice analysis: Critical reflexivity on discourses constraining socially transformative occupational therapy practices / Lisette Farias in The British Journal of Occupational Therapy, Vol. 82 Issue 11 (Novembre 2019)
[article]
Titre : Practice analysis: Critical reflexivity on discourses constraining socially transformative occupational therapy practices Type de document : texte imprimé Auteurs : Lisette Farias ; Debbie Laliberte Rudman Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 693-697 Note générale : doi.org/10.1177/0308022619862111 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Social responsibility social change social justice professional practice occupational therapy Résumé : Statement of context:
Despite recognition of the potential of occupation for enacting social transformation, occupational therapy continues to struggle in developing and enacting practice approaches that address sociopolitical barriers to people’s right to engage in occupations.
Critical reflection on practice:
Ways of thinking and writing about problems and solutions, that is discourses, shape occupational therapy practices. This article draws attention to three dominant discourses that constrain the development of occupational therapy practices aimed at social transformation, specifically, individualism, healthism and managerialism.
Implications for practice:
Examining discourses that bound occupational therapy practice can open spaces for alternative ways of thinking and more socially responsive practices addressing sociopolitical barriers to occupation.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=85659
in The British Journal of Occupational Therapy > Vol. 82 Issue 11 (Novembre 2019) . - p. 693-697[article] Practice analysis: Critical reflexivity on discourses constraining socially transformative occupational therapy practices [texte imprimé] / Lisette Farias ; Debbie Laliberte Rudman . - 2019 . - p. 693-697.
doi.org/10.1177/0308022619862111
Langues : Anglais (eng)
in The British Journal of Occupational Therapy > Vol. 82 Issue 11 (Novembre 2019) . - p. 693-697
Mots-clés : Social responsibility social change social justice professional practice occupational therapy Résumé : Statement of context:
Despite recognition of the potential of occupation for enacting social transformation, occupational therapy continues to struggle in developing and enacting practice approaches that address sociopolitical barriers to people’s right to engage in occupations.
Critical reflection on practice:
Ways of thinking and writing about problems and solutions, that is discourses, shape occupational therapy practices. This article draws attention to three dominant discourses that constrain the development of occupational therapy practices aimed at social transformation, specifically, individualism, healthism and managerialism.
Implications for practice:
Examining discourses that bound occupational therapy practice can open spaces for alternative ways of thinking and more socially responsive practices addressing sociopolitical barriers to occupation.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=85659 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtResource Seeking as Occupation: A Critical and Empirical Exploration. / Rebecca M. ALDRICH in American Journal of Occupational Therapy, Vol. 71/3 (2017)
[article]
Titre : Resource Seeking as Occupation: A Critical and Empirical Exploration. Type de document : texte imprimé Auteurs : Rebecca M. ALDRICH, Auteur ; Debbie Laliberte Rudman, Auteur ; Virginia A. DICKIE, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : pp.1-9. Langues : Américain (ame) Mots-clés : ergotherapie emploi Résumé : Occupational therapists and occupational scientists are committed to generating and using knowledge about occupation, but Western middle-class social norms regarding particular ways of doing have limited explorations of survival occupations. This article provides empirical evidence of the ways in which resource seeking constitutes an occupational response to situations of uncertain survival. Resource seeking includes a range of activities outside formal employment that aim to meet basic needs. On the basis of findings from 2 ethnographic studies, we critique the presumption of survival in guiding occupational therapy documents and the accompanying failure to recognize occupations that seem at odds with self-sufficiency. We argue that failing to name resource seeking in occupational therapy documents risks alignment with social, political, and economic trends that foster occupational injustices. If occupational therapists truly aim to meet society's occupational needs, they must ensure that professional documents and discourses reflect the experiences of all people in society. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=49296
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 71/3 (2017) . - pp.1-9.[article] Resource Seeking as Occupation: A Critical and Empirical Exploration. [texte imprimé] / Rebecca M. ALDRICH, Auteur ; Debbie Laliberte Rudman, Auteur ; Virginia A. DICKIE, Auteur . - 2017 . - pp.1-9.
Langues : Américain (ame)
in American Journal of Occupational Therapy > Vol. 71/3 (2017) . - pp.1-9.
Mots-clés : ergotherapie emploi Résumé : Occupational therapists and occupational scientists are committed to generating and using knowledge about occupation, but Western middle-class social norms regarding particular ways of doing have limited explorations of survival occupations. This article provides empirical evidence of the ways in which resource seeking constitutes an occupational response to situations of uncertain survival. Resource seeking includes a range of activities outside formal employment that aim to meet basic needs. On the basis of findings from 2 ethnographic studies, we critique the presumption of survival in guiding occupational therapy documents and the accompanying failure to recognize occupations that seem at odds with self-sufficiency. We argue that failing to name resource seeking in occupational therapy documents risks alignment with social, political, and economic trends that foster occupational injustices. If occupational therapists truly aim to meet society's occupational needs, they must ensure that professional documents and discourses reflect the experiences of all people in society. Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=49296 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtUnderstanding Parkinson’s through visual narratives: “I’m not Mrs. Parkinson’s” / Sarah G. Lutz in The British Journal of Occupational Therapy, Vol.81 Issue 2 (February 2018)
[article]
Titre : Understanding Parkinson’s through visual narratives: “I’m not Mrs. Parkinson’s” Type de document : texte imprimé Auteurs : Sarah G. Lutz ; Jeffrey D. Holmes ; Debbie Laliberte Rudman ; [et al...] Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 90-100 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : ergothérapie maladie de Parkinson identité représentation Résumé : Introduction
Although it is accepted that individuals with Parkinson’s disease must navigate challenges such as receiving their diagnosis and changing daily occupations, little is known about how they navigate. The purpose of this study is to deepen the current understanding of the experience of living with Parkinson’s disease and its implications for occupation through a narrative visual methodology (photo-elicitation).
Method
Six individuals with Parkinson’s disease were asked to take photographs and share verbal narrative accounts to illustrate their experience of living with Parkinson’s disease.
Findings
Results highlight the interrelationship between occupation and identity, as many of the participants’ stories were interpreted as foregrounding the negotiation of occupation, and how such negotiation shaped their sense of identity. Overall, three major themes were identified: (1) Framing the meaning of Parkinson’s disease (accepting the disease as part of who they were); (2) Negotiating engagement in occupation (ongoing deliberation over whether to continue engaging in certain aspects of life as Parkinson’s disease progressed); and (3) Being ready to accept changes that impact personal or social identity (readiness to accept help and to identify as someone with Parkinson’s disease).
Conclusion
Attending to insights regarding the lived experience of Parkinson’s disease will enhance quality of care through informing an enriched client-centered, occupation-based approach.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=57837
in The British Journal of Occupational Therapy > Vol.81 Issue 2 (February 2018) . - p. 90-100[article] Understanding Parkinson’s through visual narratives: “I’m not Mrs. Parkinson’s” [texte imprimé] / Sarah G. Lutz ; Jeffrey D. Holmes ; Debbie Laliberte Rudman ; [et al...] . - 2018 . - p. 90-100.
Langues : Anglais (eng)
in The British Journal of Occupational Therapy > Vol.81 Issue 2 (February 2018) . - p. 90-100
Mots-clés : ergothérapie maladie de Parkinson identité représentation Résumé : Introduction
Although it is accepted that individuals with Parkinson’s disease must navigate challenges such as receiving their diagnosis and changing daily occupations, little is known about how they navigate. The purpose of this study is to deepen the current understanding of the experience of living with Parkinson’s disease and its implications for occupation through a narrative visual methodology (photo-elicitation).
Method
Six individuals with Parkinson’s disease were asked to take photographs and share verbal narrative accounts to illustrate their experience of living with Parkinson’s disease.
Findings
Results highlight the interrelationship between occupation and identity, as many of the participants’ stories were interpreted as foregrounding the negotiation of occupation, and how such negotiation shaped their sense of identity. Overall, three major themes were identified: (1) Framing the meaning of Parkinson’s disease (accepting the disease as part of who they were); (2) Negotiating engagement in occupation (ongoing deliberation over whether to continue engaging in certain aspects of life as Parkinson’s disease progressed); and (3) Being ready to accept changes that impact personal or social identity (readiness to accept help and to identify as someone with Parkinson’s disease).
Conclusion
Attending to insights regarding the lived experience of Parkinson’s disease will enhance quality of care through informing an enriched client-centered, occupation-based approach.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=57837 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêt