Centre de Documentation Campus Montignies
Horaires :
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-17h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h30-18h30
Vendredi : 8h30-12h30 et 13h-14h30
Votre centre de documentation sera exceptionnellement fermé de 12h30 à 13h ce lundi 18 novembre.
Egalement, il sera fermé de 12h30 à 13h30 ce mercredi 20 novembre.
Lundi : 8h-18h30
Mardi : 8h-17h30
Mercredi 9h-16h30
Jeudi : 8h30-18h30
Vendredi : 8h30-12h30 et 13h-14h30
Votre centre de documentation sera exceptionnellement fermé de 12h30 à 13h ce lundi 18 novembre.
Egalement, il sera fermé de 12h30 à 13h30 ce mercredi 20 novembre.
Bienvenue sur le catalogue du centre de documentation du campus de Montignies.
Détail de l'auteur
Auteur Karima Bakhti |
Documents disponibles écrits par cet auteur
Ajouter le résultat dans votre panier Faire une suggestion Affiner la recherche
Innovative technologies applied to sensorimotor rehabilitation after stroke / I. LAFFONT in Annals of physical and rehabilitation medicine, Vol. 57, n°8 (Novembre 2014)
[article]
Titre : Innovative technologies applied to sensorimotor rehabilitation after stroke Titre original : Technologies nouvelles appliquées à la rééducation sensori-motrice après AVC Type de document : texte imprimé Auteurs : I. LAFFONT, Auteur ; Karima Bakhti, Auteur Année de publication : 2014 Article en page(s) : p.543-551 Langues : Français (fre) Mots-clés : Stroke Rehabilitation New technologies Robotics Virtual reality Brain stimulation Accident vasculaire cérébral Rééducation Technologies nouvelles Robotique Réalité virtuelle Stimulation cérébrale Résumé : Innovative technologies for sensorimotor rehabilitation after stroke have dramatically increased these past 20 years. Based on a review of the literature on “Medline” and “Web of Science” between 1990 and 2013, we offer an overview of available tools and their current level of validation. Neuromuscular electric stimulation and/or functional electric stimulation are widely used and highly suspected of being effective in upper or lower limb stroke rehabilitation. Robotic rehabilitation has yielded various results in the literature. It seems to have some effect on functional capacities when used for the upper limb. Its effectiveness in gait training is more controversial. Virtual reality is widely used in the rehabilitation of cognitive and motor impairments, as well as posture, with admitted benefits. Non-invasive brain stimulation (rTMS and TDCS) are promising in this indication but clinical evidence of their effectiveness is still lacking. In the same manner, these past five years, neurofeedback techniques based on brain signal recordings have emerged with a special focus on their therapeutic relevance in rehabilitation. Technological devices applied to rehabilitation are revolutionizing our clinical practices. Most of them are based on advances in neurosciences allowing us to better understand the phenomenon of brain plasticity, which underlies the effectiveness of rehabilitation. The acceptation and “real use” of those devices is still an issue since most of them are not easily available in current practice.
Les technologies innovantes appliquées à la rééducation sensori-motrice dans les suites d’un accident vasculaire cérébral se sont multipliées ces 20 dernières années. À partir d’une revue de la littérature sur « Medline » et « Web of Science » entre 1990 et 2013, nous proposons une synthèse des outils disponibles et de leur niveau de validation actuel. La stimulation électrique neuromusculaire et/ou fonctionnelle a une efficacité admise dans cette indication. La robotique de rééducation a été diversement appréciée dans la littérature. Il semble qu’elle ait une certaine efficacité sur les capacités fonctionnelles lorsqu’elle est utilisée pour le membre supérieur. Son efficacité dans la rééducation à la marche est plus controversée. La réalité virtuelle est utilisée par de nombreuses équipes dans la rééducation de la motricité ou de la posture, avec un bénéfice maintenant admis. Les techniques de stimulations cérébrales non invasives (rTMS et TDCS) sont encore exploratoires dans cette indication, de la même façon que les techniques de neuro-feedback visant à utiliser l’enregistrement du signal cérébral pour agir sur la plasticité cérébrale. L’avènement de ces technologies appliquées à la rééducation est en train de révolutionner nos pratiques. Elles reposent sur les progrès des neurosciences qui nous permettent de mieux comprendre les phénomènes de plasticité neurale qui sous-tendent l’efficacité de la rééducation. L’appropriation de ces outils par les patients et les thérapeutes est une nécessité. Ces dispositifs doivent se mettre au service de la relation entre le patient et son rééducateur mais ne peuvent se substituer à ce dernier.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=34538
in Annals of physical and rehabilitation medicine > Vol. 57, n°8 (Novembre 2014) . - p.543-551[article] Innovative technologies applied to sensorimotor rehabilitation after stroke = Technologies nouvelles appliquées à la rééducation sensori-motrice après AVC [texte imprimé] / I. LAFFONT, Auteur ; Karima Bakhti, Auteur . - 2014 . - p.543-551.
Langues : Français (fre)
in Annals of physical and rehabilitation medicine > Vol. 57, n°8 (Novembre 2014) . - p.543-551
Mots-clés : Stroke Rehabilitation New technologies Robotics Virtual reality Brain stimulation Accident vasculaire cérébral Rééducation Technologies nouvelles Robotique Réalité virtuelle Stimulation cérébrale Résumé : Innovative technologies for sensorimotor rehabilitation after stroke have dramatically increased these past 20 years. Based on a review of the literature on “Medline” and “Web of Science” between 1990 and 2013, we offer an overview of available tools and their current level of validation. Neuromuscular electric stimulation and/or functional electric stimulation are widely used and highly suspected of being effective in upper or lower limb stroke rehabilitation. Robotic rehabilitation has yielded various results in the literature. It seems to have some effect on functional capacities when used for the upper limb. Its effectiveness in gait training is more controversial. Virtual reality is widely used in the rehabilitation of cognitive and motor impairments, as well as posture, with admitted benefits. Non-invasive brain stimulation (rTMS and TDCS) are promising in this indication but clinical evidence of their effectiveness is still lacking. In the same manner, these past five years, neurofeedback techniques based on brain signal recordings have emerged with a special focus on their therapeutic relevance in rehabilitation. Technological devices applied to rehabilitation are revolutionizing our clinical practices. Most of them are based on advances in neurosciences allowing us to better understand the phenomenon of brain plasticity, which underlies the effectiveness of rehabilitation. The acceptation and “real use” of those devices is still an issue since most of them are not easily available in current practice.
Les technologies innovantes appliquées à la rééducation sensori-motrice dans les suites d’un accident vasculaire cérébral se sont multipliées ces 20 dernières années. À partir d’une revue de la littérature sur « Medline » et « Web of Science » entre 1990 et 2013, nous proposons une synthèse des outils disponibles et de leur niveau de validation actuel. La stimulation électrique neuromusculaire et/ou fonctionnelle a une efficacité admise dans cette indication. La robotique de rééducation a été diversement appréciée dans la littérature. Il semble qu’elle ait une certaine efficacité sur les capacités fonctionnelles lorsqu’elle est utilisée pour le membre supérieur. Son efficacité dans la rééducation à la marche est plus controversée. La réalité virtuelle est utilisée par de nombreuses équipes dans la rééducation de la motricité ou de la posture, avec un bénéfice maintenant admis. Les techniques de stimulations cérébrales non invasives (rTMS et TDCS) sont encore exploratoires dans cette indication, de la même façon que les techniques de neuro-feedback visant à utiliser l’enregistrement du signal cérébral pour agir sur la plasticité cérébrale. L’avènement de ces technologies appliquées à la rééducation est en train de révolutionner nos pratiques. Elles reposent sur les progrès des neurosciences qui nous permettent de mieux comprendre les phénomènes de plasticité neurale qui sous-tendent l’efficacité de la rééducation. L’appropriation de ces outils par les patients et les thérapeutes est une nécessité. Ces dispositifs doivent se mettre au service de la relation entre le patient et son rééducateur mais ne peuvent se substituer à ce dernier.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=34538 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêtRehabilitation of the upper arm early after stroke: Video games versus conventional rehabilitation. A randomized controlled trial / Isabelle Laffont in Annals of physical and rehabilitation medicine, Vol. 63, n°3 (Mai-Juin 2020)
[article]
Titre : Rehabilitation of the upper arm early after stroke: Video games versus conventional rehabilitation. A randomized controlled trial Type de document : texte imprimé Auteurs : Isabelle Laffont ; Jérôme Froger ; Claire Jourdan ; Karima Bakhti ; Liesjet E.H. van Dokkum ; Abdelkader Gouaich ; Huei Yune Bonnin ; Philippe Armingaud ; Audrey Jaussent ; Marie-Christine Picot ; Emmanuelle Le Bars ; Arnaud Dupeyron ; Caroline Arquizan ; Anthony Gélis ; Denis Mottet Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 173-180 Note générale : doi.org/10.1016/j.rehab.2019.10.009 Langues : Anglais (eng) Mots-clés : Stroke Upper limb Video games Rehabilitation Résumé : Background
Few rehabilitation methods have proven their efficacy in increasing sensori-motor recovery and/or function of the upper limb (UL) after stroke. Video games (VGs) are promising tools in this indication.
Objective
To compare UL rehabilitation by using VGs and conventional rehabilitation (CR) in patients with sub-acute stroke.
Design
Single-blind, multicentric trial, with central randomization and stratification by center.
Setting
Physical and rehabilitation medicine departments of 2 university hospitals.
Participants
Adults within 3 months after a first vascular cerebral accident, with UL Fugl Meyer Score (UL-FMS) < 30/66 and without major cognitive impairment.
Intervention
A 45-min additional session of conventional occupational therapy (OT) or a VG-based OT session as add-on therapy to usual rehabilitation programs, 5 days/week for 6 weeks.
Main Outcome Measures
Primary outcome: UL-FMS. Secondary outcome: Box and Block Test (BBT), Wolf Motor Function test (WMFT), Motor Activity Log (MAL), Barthel Index and quality of life (SF-36).
Results
We included 51 patients (20 women) at a mean (SD) of 27.2 (19.4) days post-stroke (mean age 58 years [range 24–83]), 26 in the CR group and 25 in the VG group (23 in each group at 6-month follow-up). The mean duration of the additional rehabilitation session was similar in both groups: 29.3 (4.3) vs 28.0 (4.4) min in CR and VG groups. Shoulder pain occurred in 4 patients in the VG group versus 7 in the CR group. At day 45, gain in UL-FMS did not significantly differ between the groups (CR mean 17.8 [14.6] vs VG 24.1 [14.8]; P = 0.10), whereas gain in BBT was doubled in the VG group (CR 7.4 [12.2] vs VG 15.7 [16.3]; P = 0.02). At 6-month follow-up, the study was inconclusive about between-group differences in UL-FMS, BBT and other criteria. Post-hoc analysis showed that gains in UL-FMS or BBT were significantly higher in the VG than CR group for patients included within 30 days post-stroke.
Conclusion
In general, we cannot conclude that video gaming and conventional OT led to different long-term sensorimotor recovery of the UL after sub-acute stroke. However, when applied within the first month after stroke, video gaming was more efficient than conventional rehabilitation on both sensorimotor recovery and gross grasping function.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=90792
in Annals of physical and rehabilitation medicine > Vol. 63, n°3 (Mai-Juin 2020) . - p. 173-180[article] Rehabilitation of the upper arm early after stroke: Video games versus conventional rehabilitation. A randomized controlled trial [texte imprimé] / Isabelle Laffont ; Jérôme Froger ; Claire Jourdan ; Karima Bakhti ; Liesjet E.H. van Dokkum ; Abdelkader Gouaich ; Huei Yune Bonnin ; Philippe Armingaud ; Audrey Jaussent ; Marie-Christine Picot ; Emmanuelle Le Bars ; Arnaud Dupeyron ; Caroline Arquizan ; Anthony Gélis ; Denis Mottet . - 2020 . - p. 173-180.
doi.org/10.1016/j.rehab.2019.10.009
Langues : Anglais (eng)
in Annals of physical and rehabilitation medicine > Vol. 63, n°3 (Mai-Juin 2020) . - p. 173-180
Mots-clés : Stroke Upper limb Video games Rehabilitation Résumé : Background
Few rehabilitation methods have proven their efficacy in increasing sensori-motor recovery and/or function of the upper limb (UL) after stroke. Video games (VGs) are promising tools in this indication.
Objective
To compare UL rehabilitation by using VGs and conventional rehabilitation (CR) in patients with sub-acute stroke.
Design
Single-blind, multicentric trial, with central randomization and stratification by center.
Setting
Physical and rehabilitation medicine departments of 2 university hospitals.
Participants
Adults within 3 months after a first vascular cerebral accident, with UL Fugl Meyer Score (UL-FMS) < 30/66 and without major cognitive impairment.
Intervention
A 45-min additional session of conventional occupational therapy (OT) or a VG-based OT session as add-on therapy to usual rehabilitation programs, 5 days/week for 6 weeks.
Main Outcome Measures
Primary outcome: UL-FMS. Secondary outcome: Box and Block Test (BBT), Wolf Motor Function test (WMFT), Motor Activity Log (MAL), Barthel Index and quality of life (SF-36).
Results
We included 51 patients (20 women) at a mean (SD) of 27.2 (19.4) days post-stroke (mean age 58 years [range 24–83]), 26 in the CR group and 25 in the VG group (23 in each group at 6-month follow-up). The mean duration of the additional rehabilitation session was similar in both groups: 29.3 (4.3) vs 28.0 (4.4) min in CR and VG groups. Shoulder pain occurred in 4 patients in the VG group versus 7 in the CR group. At day 45, gain in UL-FMS did not significantly differ between the groups (CR mean 17.8 [14.6] vs VG 24.1 [14.8]; P = 0.10), whereas gain in BBT was doubled in the VG group (CR 7.4 [12.2] vs VG 15.7 [16.3]; P = 0.02). At 6-month follow-up, the study was inconclusive about between-group differences in UL-FMS, BBT and other criteria. Post-hoc analysis showed that gains in UL-FMS or BBT were significantly higher in the VG than CR group for patients included within 30 days post-stroke.
Conclusion
In general, we cannot conclude that video gaming and conventional OT led to different long-term sensorimotor recovery of the UL after sub-acute stroke. However, when applied within the first month after stroke, video gaming was more efficient than conventional rehabilitation on both sensorimotor recovery and gross grasping function.Permalink : ./index.php?lvl=notice_display&id=90792 Exemplaires (1)
Cote Support Localisation Section Disponibilité Revue Revue Centre de Documentation HELHa Campus Montignies Armoires à volets Document exclu du prêt - à consulter sur place
Exclu du prêt